Missbedömt

Gäst 2022-03-19 19:26 ! Citera #
Har det hänt er att ni missbedömt hastighet eller avstånd på en bil när ni ska ut på en väg och det har visat sig att ni borde ha väntat då luckan var för liten?
Gäst 2022-03-20 15:51 ! Citera #
Tänk inte så, då kommer du köra omkring med dåligt samvete varje dag. Man brukar säga att ”det finns alltid en lucka”.

Tvingar du någon att tvärnita har du gjort fel, om inte - inga problem. Se bara till att gasa upp farten så flyter trafiken på fint.
Gäst 2022-04-09 18:15 ! Citera #
Gäst 2022-03-20
Tänk inte så, då kommer du köra omkring med dåligt samvete varje dag. Man brukar säga att ”det finns alltid en lucka”.

Tvingar du någon att tvärnita har du gjort fel, om inte - inga problem. Se bara till att gasa upp farten så flyter trafiken på fint.
Så du menar att de inte riktigt gör något om de behöver bromsa in lite?
Gäst 2022-04-09 22:34 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Så du menar att de inte riktigt gör något om de behöver bromsa in lite?
Nej! Du får aldrig köra ut så att någon annan måste bromsa eller flytta på sig!
Gäst 2022-04-09 23:21 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Det lät lite som det på det förra inlägget.
Gäst 2022-04-10 11:10 ! Citera #
Då tillämpar du inte väjningsplikt, om du däremot missbedömt och råkat köra ut framför andra, se till att gasa på allt vad bilen har att ge
Gäst 2022-04-10 12:12 ! Citera #
Gäst 2022-04-10
Då tillämpar du inte väjningsplikt, om du däremot missbedömt och råkat köra ut framför andra, se till att gasa på allt vad bilen har att ge
Okej då förstår jag vad du mena.
Björn He 2022-04-13 14:53 ! Citera #
Gäst 2022-03-19
Har det hänt er att ni missbedömt hastighet eller avstånd på en bil när ni ska ut på en väg och det har visat sig att ni borde ha väntat då luckan var för liten?
När jag var 19 år gammal (och hade haft körkort i omkring ett och ett halvt år) så gjorde jag något misstag på en landsväg.
När jag körde på länsväg 259 mellan Huddinge och Haninge så svängde jag av länsvägen vid en landsvägskorsning, bara för att ”övningsköra” lite på landsvägen, och under ”övandet” på infart på landsväg så körde jag in på länsvägen utan att lämna företräde företräde och fri väg för någon lastbil som närmade sig i omkring 80 km/tim, det var tydligen inte så lätt att se lastbilen eftersom landsvägskorsningen var i en ”böjning” med begränsade siktförhållanden, och just när jag bedömde att jag kunde köra vidare från stopplikten vid infarten på länsvägen så kom bara helt plötsligt lastbilen körande emot landsvägskorsningen, och lastbilschauffören tvingades då förstås bromsa kraftigt att undvika risk för att köra på min bil bakifrån.

Lyckligtvis gjorde ju inte jag det där misstaget på uppkörningen, för hade jag gjort det så hade jag förstås garanterat blivit kuggad. Och hade körkortsinspektörerna haft befogenhet att inspektera körningen även hos förare som redan har körkort så hade de säkert fråntagit mig körkortet, om nu nån inspektör varit med mig i bilen.

Dock så gjorde väl lastbilschauffören helt rätt, när han bromsade kraftigt för att undvika påkörning på min bil. På trafikskolan borde man väl få lära sig att man måste iaktta särskild omsorg och varsamhet för att undvika trafikolycka ÄVEN i en trafiksituation där andra trafikanter har väjningsplikt; att en trafikant som har väjningsplikt inte följer regler innebär väl inte att någon har rätt att kollidera med trafikanten. Det är väl så trafiklärarna menar när de säger som de brukar säga: ”I trafiken har man ALDRIG några rättigheter, utan man har bara skyldigheter”.
Björn He 2025-04-02 16:30 ! Citera #
Gäst 2022-04-09
Att köra in på en landsväg i vägen för någon som redan färdas på landsvägen behöver väl INTE (alltid) vara något brott mot Trafikförordningen???
Man behöver inte ha brutit mot sin väjningsplikt (medvetet åtminstone) bara för att man kör in på en landsväg i vägen för någon som redan färdas på landsvägen så denne behöver bromsa för att undvika kollision, däremot kan man ha bedömt att man KAN köra vidare in på landsvägen trots att en sån bedömning kanske inte alltid är rätt, men det behöver INTE betyda att man brutit mot väjningsplikt (medvetet).
Förresten spelar det ingen roll huruvida jag brutit mot väjningsplikt (medvetet) eller inte vid infart på en landsväg, en som närmar sig samtidigt som jag försöker köra in på landsvägen får ju ändå INTE kollidera med mig, utan juridiskt sett är den föraren skyldig att bromsa om nödvändigt för att undvika kollision med mig. Sålänge en förare som hindras hinner bromsa i tid så behöver man väl inte utgöra någon trafikfara bara för att man kört in på landsvägen, på ett sätt som hindrat den förare som redan befinner sig på landsvägen, och det behöver INTE heller vara brott mot Trafikförordningen att utgöra ett sånt hinder.

Tycker uppkörningsinspektörerna att jag har rätt att (medvetet) försöka köra på en annan fordonsförare som färdats in på en landsväg, på ett sätt som hindrat mig?! Om inte - då behöver det ju INTE vara ett trafikregelbrott att köra in på en landsväg på ett sätt som hindrar någon som redan färdas på landsvägen, oavsett om man haft väjningsplikt mot den andra föraren eller inte. Och oavsett om någon som färdas in på en landsväg brutit (medvetet) mot väjningsplikt eller icke så är det ändå, rent juridiskt sett, INTE tillåtet att kollidera med den!

Väjningspliktsreglerna talar ENDAST om att vissa trafikanter måste väja för att ge andra trafikanter företräde och fri väg, då trafikanterna skär varandras kurser - men trafikreglerna talar INTE om att någon trafikant har någon ”förkörsrätt” då flera trafikanters kurser skär varandra - och det är således varken varsamt, eller ens lagligt, trafikbeteende att slaviskt försöka att ta företräde före någon som måste väja, som om man uppfattat att man har ”rätt” att passera före den som skall väja.
Att trafikanter som har väjningsplikt måste ge en företräde och fri väg betyder INTE att företräde är någon rättighet, utan om man skall ha företräde så måste företräde ges. (Och nej, en trafikant som haft väjningsplikt behöver INTE alltid anses som ensam vållande till en eventuell kollision, utan den trafikant som icke haft väjningsplikt kan anses som delvållande om denne varit för ovarsam.)
Nisse 2025-04-02 17:59 ! Citera #
Nu är du helt fel ute!
Här har du 3 kap 5 §.
Vad står det i andra stycket?

5 §   Förare som har väjningsplikt skall tydligt visa sin avsikt att väja genom att i tid sänka hastigheten eller stanna.

Föraren får köra vidare endast om det med beaktande av andra trafikanters placering, avståndet till dem och deras hastighet inte uppkommer fara eller hinder.

Så NEJ! Du får inte köra ut om den andra tragikantern behöver bromsa, då utgör du ett hinder.

Senaste foruminläggen

Rubrik
19
I går 19:53
4
2025-04-12 12:30

Ladda ner Teoribok 2025 gratis

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken
Tryckt version (569 sidor):
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se
Gratis körkortstest