Nej! Du får aldrig köra ut så att någon annan måste bromsa eller flytta på sig!
Att köra in på en landsväg i vägen för någon som redan färdas på landsvägen behöver väl INTE (alltid) vara något brott mot Trafikförordningen???
Man behöver inte ha brutit mot sin väjningsplikt (medvetet åtminstone) bara för att man kör in på en landsväg i vägen för någon som redan färdas på landsvägen så denne behöver bromsa för att undvika kollision, däremot kan man ha bedömt att man KAN köra vidare in på landsvägen trots att en sån bedömning kanske inte alltid är rätt, men det behöver INTE betyda att man brutit mot väjningsplikt (medvetet).
Förresten spelar det ingen roll huruvida jag brutit mot väjningsplikt (medvetet) eller inte vid infart på en landsväg, en som närmar sig samtidigt som jag försöker köra in på landsvägen får ju ändå INTE kollidera med mig, utan juridiskt sett är den föraren skyldig att bromsa om nödvändigt för att undvika kollision med mig. Sålänge en förare som hindras hinner bromsa i tid så behöver man väl inte utgöra någon trafikfara bara för att man kört in på landsvägen, på ett sätt som hindrat den förare som redan befinner sig på landsvägen, och det behöver INTE heller vara brott mot Trafikförordningen att utgöra ett sånt hinder.
Tycker uppkörningsinspektörerna att jag har rätt att (medvetet) försöka köra på en annan fordonsförare som färdats in på en landsväg, på ett sätt som hindrat mig?! Om inte - då behöver det ju INTE vara ett trafikregelbrott att köra in på en landsväg på ett sätt som hindrar någon som redan färdas på landsvägen, oavsett om man haft väjningsplikt mot den andra föraren eller inte. Och oavsett om någon som färdas in på en landsväg brutit (medvetet) mot väjningsplikt eller icke så är det ändå, rent juridiskt sett, INTE tillåtet att kollidera med den!
Väjningspliktsreglerna talar ENDAST om att vissa trafikanter måste väja för att ge andra trafikanter företräde och fri väg, då trafikanterna skär varandras kurser - men trafikreglerna talar INTE om att någon trafikant har någon ”förkörsrätt” då flera trafikanters kurser skär varandra - och det är således varken varsamt, eller ens lagligt, trafikbeteende att slaviskt försöka att ta företräde före någon som måste väja, som om man uppfattat att man har ”rätt” att passera före den som skall väja.
Att trafikanter som har väjningsplikt måste ge en företräde och fri väg betyder INTE att företräde är någon rättighet, utan om man skall ha företräde så måste företräde ges. (Och nej, en trafikant som haft väjningsplikt behöver INTE alltid anses som ensam vållande till en eventuell kollision, utan den trafikant som icke haft väjningsplikt kan anses som delvållande om denne varit för ovarsam.)