Start > Körkortsforum > Självförtroende

Självförtroende

Gäst 2022-03-19 11:31 ! Citera #
Bygger man upp självförtroendet mer och mer efter man tagit körkort och får erfarenhet?
Gäst 2022-03-20 16:12 ! Citera #
Nej. Att köra bil och samspela med andra trafikanter gör i längden att man tappar sin tro på sig själv och hamnar i en nedåtgående spiral vilket leder till depression och alkoholmissbruk. Till slut väljer man att sälja sin bil och istället förlita sig på kollektivtrafiken för att ta sig till arbetet.

Givetvis leder erfarenhet till ökat självförtroende men det beror på hur du är som person. I trafiken måste man våga ta för sig och visa vad man har för avsikt, annars blir allting bara en cirkus och man lär sig ingenting.

En expert är någon som gjort alla misstag. När du haft körkort i några år kommer du bli en expert, jag hoppas du förstår vad jag menar.
Gäst 2022-03-20 19:07 ! Citera #
Gäst 2022-03-20
Nej. Att köra bil och samspela med andra trafikanter gör i längden att man tappar sin tro på sig själv och hamnar i en nedåtgående spiral vilket leder till depression och alkoholmissbruk. Till slut väljer man att sälja sin bil och istället förlita sig på kollektivtrafiken för att ta sig till arbetet.

Givetvis leder erfarenhet till ökat självförtroende men det beror på hur du är som person. I trafiken måste man våga ta för sig och visa vad man har för avsikt, annars blir allting bara en cirkus och man lär sig ingenting.

En expert är någon som gjort alla misstag. När du haft körkort i några år kommer du bli en expert, jag hoppas du förstår vad jag menar.
Vad syftar du mest på när du säger att man ska våga ta för sig? Menar du korsningar och rondeller?
KankaPanka 2022-03-21 14:29 ! Citera #
Ja, man får erfarenhet som man inte kunde få när man övningskörde vilket leder till ökat självförtroende.
Gäst 2022-03-21 22:19 ! Citera #
KankaPanka 2022-03-21
Ja, man får erfarenhet som man inte kunde få när man övningskörde vilket leder till ökat självförtroende.
Vänta nu...
Menar du att du inte övade tills du kunde ordentligt?
Eller vadå inte kunde få?

Är det så att trådstartaren känner sig osäker och behöver öva mer på att köra bil?
Gäst 2022-03-22 12:12 ! Citera #
Gäst 2022-03-21
Vänta nu...
Menar du att du inte övade tills du kunde ordentligt?
Eller vadå inte kunde få?

Är det så att trådstartaren känner sig osäker och behöver öva mer på att köra bil?
Det är en annan sak att köra själv jämfört med att köra med handledare.

Har du inte hört det här man brukar säga om att när man har tagit körkortet så har trafikverket bedömt dig säker nog i trafiken att övningsköra med dig själv och få erfarenhet.

Menar du att man blir fullbordad förare på 2 år av övningskörning? Jag har gott självförtroende när det gäller trafiken och litar på mig själv. Men skulle jag åka in i Stockholm eller utomlands eller hamna i en trafiksituation som är ny och lite krånglig så skulle man inte vara lika självsäker som i vanliga fall och ta det lugnare och inte vara lika kaxig.
Gäst 2022-03-23 19:21 ! Citera #
Gäst 2022-03-20
Vad syftar du mest på när du säger att man ska våga ta för sig? Menar du korsningar och rondeller?
Säg att du står vid en korsning och skall köra ut. På vägen kommer så många bilar att du inte ser slutet och fort kör de. Här måste man ha kulor och våga ta för sig och våga låta bakomvarande bromsa ned farten något.

Tänk på att alla som rattar ett fordon måste framföra det på ett sätt att den kan stanna inför varje tänkbart hinder, vilket inkluderar nya nervösa bilister. Så länge du gasar upp bilen i vägens tempo blir alla nöjda.
Gäst 2022-03-23 22:48 ! Citera #
Gäst 2022-03-22
Det är en annan sak att köra själv jämfört med att köra med handledare.

Har du inte hört det här man brukar säga om att när man har tagit körkortet så har trafikverket bedömt dig säker nog i trafiken att övningsköra med dig själv och få erfarenhet.

Menar du att man blir fullbordad förare på 2 år av övningskörning? Jag har gott självförtroende när det gäller trafiken och litar på mig själv. Men skulle jag åka in i Stockholm eller utomlands eller hamna i en trafiksituation som är ny och lite krånglig så skulle man inte vara lika självsäker som i vanliga fall och ta det lugnare och inte vara lika kaxig.
Att läsa av trafiken tar ett tag att lära sig. Köra bil också.
Jag och min bror började köra bil när vi va 10 år så nog hade vi övat ordentligt innan det va dags för domedagen.
Mitt råd kommer alltid vara att öva tills man känner sig säker.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov