Farsta

king28 2022-03-18 16:02 ! Citera #
Hej på er,


Vet ni vilka väga brukar det vara om man har uppkörning i Farsta fast tidigt på morgonen?
Allt rekommendation och tips ni har är accepterat.
Gäst 2022-03-18 18:35 ! Citera #
Tidigt på morgonen när det finns rusningstrafik så åker de söderut (dvs Skogås - Haninge hållet).

Samma sak gäller rusningstrafiken på eftermiddag.

Kan säga dig att det är 300 % lättare att klara av provet om man åker söderut mot Skogås och Haninge.

Man kan förutse saker och ting mycket bättre. Betydligt mindre antal skyltar osv att läsa av.

Så försök undvik att boka mitt på dagen då de kan då ta dig mot Skarpnäck eller Globen...

Bara ett tips.
Ö 2022-03-29 14:52 ! Citera #
Körde till Handeln centrum där jag dra en fickis och sedan körde jag lite däromkring. Sedan rullade jag tillbaka till Trafikverket, körde upp den18/3/22 och fick godkänt!
Lycka 2022-05-31 14:25 ! Citera #
Jag är SÅ överlycklig! tagit körkort! Blev en intensiv period med lektioner, mängd träning och hårt pluggande av teori. Jag har läst så mycket jag bara kan i forumet här och gjorde alla 1000 frågor, plus alla frågor och 20ish slutprov Elevcentralen. Teorin gjorde väldigt mycket för min körning då jag var helt 100% på trafikregler. Att läsa om olika rutter som ni kört på er uppkörning hjälpte mig oerhört mycket, även att ha testkört flera av dem så man kände igen sig och möjligtvis kom ihåg olika svåra platser.

Tänkte dela med mig av min rutt. Jag körde klockan 13.00!

Säkerhetskontrollen var att kolla styr- och bromsservo. Jag pumpade upp bromsen och startade motorn och bromsen sjönk inte... blev jätteosäker och gjorde om. Men den sjönk inte alls, var jättetrög. Efter en tredje gång frågade jag varför den inte sjönk och hon sa ”Den ska inte det. Är du redo att åka iväg?” Jag var osäker på om hon försökte lura mig, eller om jag förstått bromsservon helt fel. Trodde jag hade kuggat, men sa att jag var redo.

Jag fick köra vänster från TV och sen höger och följa väg mot Stockholm C. Sen sa hon att jag istället skulle ta och köra mot Tyresö. Efter denna avfart vart jag lite förvirrad. Den delar sig då ena vägen till Hökarängen och andra Tyresö. Körde mot Tyresö men sen kom en ny korsning vid en matbutik och då visste jag inte vart jag skulle. Inspektören var så snäll och sa att det var rakt fram. Det var mycket trafik och mycket som hände i denna korsning. När jag hade passerat fick jag hänvisningen att köra mot Skarpnäck. Som TUR var hade jag kört här dagen innan och visste attjag skulle svänga direkt till höger efter stora korsningen för att åka till Skarpnäck. Jag fick sen följa vägen länge. Här var det högerregel, 50, ibland 30 och mycket övergångsställen. Kom sen fram vid skogskyrkogården. Här fick jag hänvisning att köra in höger in i ett bostadsområde med mycket dålig sikt. Mycket utfarter och högelregel. Här var det 30, men jag låg MAx 20 för att hinna stanna. Jag får sen hänvisningen att backa runt hörn. Då hamnade jag helt fel. Snett och över på fel sida av vägen. Jag frågar om jag får göra om, vilket jag får och nästa försök blev mycket bättre. Sen får jag hänvisningen att köra tillbaka ut på stora vägen och får hänvisningen att köra mot Nynäshamn, och sen ta avfart Farsta C och tillbaka mot Trafikverket och får reda på att min körning var godkänd.

Mina tips är att överdriv döda vinkeln och backspegeln även när ni inte tycker att det behövs. Man får alltid göra om om man inte är nöjd med parkering eller liknande. Tror det är bättre än att ”låtsas”. Jag frågade ofta om hänvisningen för att vara extra säker. Exempelvis ”Sen tar du till vänster” ”Du menar vänster här?” Eller vid avfarter så dubbelkollade jag så jag hade förstått hänvisningen rätt. Jag körde ibland ett par km/h över hastighetsbegränsningen, men jag slängde en blick ner väldigt ofta och kunde snabbt reglera så Jag låg på rätt sida.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 20:10
4
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest