Start > Körkortsforum > Tålamod?

Tålamod?

Gäst 2022-03-17 15:24 ! Citera #
Hamnade bakom en EPA idag på vägen hem och fick ingen möjlighet att köra om då det var heldraget och spärrlinjer överallt, trots detta körde bilar om Epan vilket i mina även känns rätt dumt och olagligt.

Gjorde jag rätt ur ett praktiskt perspektiv att vänta, jag vet att lagen är på min sida men hade ni kört om?

Ska jag fortsätta som jag gör och låta alla stressade i kön bakom köra om och bryta mot lagen om de vill?
Gäst 2022-03-17 15:34 ! Citera #
Menade spärrområde.
Gäst 2022-03-17 18:24 ! Citera #
Du får köra om a-traktorn (eller liknande långsamt fordon) om du kan göra det utan att överträda den heldragna linjen. Är det inte möjligt så är omkörning förbjuden. Traktorföraren måste underlätta omkörningen genom att gå ut på vägrenen.

Jag brukar resonera såhär: kör någon långsamt (30 under eller mer) UPPMUNTRAR de till farliga omkörningar. ”Man kan inte påverka hur andra kör”. Jo det kan man, håll uppe trafikrytmen. Kör om den där epan (eller dyl) om det inte är riskabelt. Polisen lär ha förståelse.
Gäst 2022-03-17 19:02 ! Citera #
Gäst 2022-03-17
Du får köra om a-traktorn (eller liknande långsamt fordon) om du kan göra det utan att överträda den heldragna linjen. Är det inte möjligt så är omkörning förbjuden. Traktorföraren måste underlätta omkörningen genom att gå ut på vägrenen.

Jag brukar resonera såhär: kör någon långsamt (30 under eller mer) UPPMUNTRAR de till farliga omkörningar. ”Man kan inte påverka hur andra kör”. Jo det kan man, håll uppe trafikrytmen. Kör om den där epan (eller dyl) om det inte är riskabelt. Polisen lär ha förståelse.
Fler som resonerar linkande?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov