Start > Körkortsforum > Tips från en godkänd elev - So…

Tips från en godkänd elev - Sollentuna.

En ny trafikant på vägarna. 2022-03-15 20:30 ! Citera #
Med en gigantisk klump i magen och få timmars sömn tog jag mig till trafikverket i Sollentuna för att göra min uppkörning. Efter en 10 min i väntrummet som kändes som en evighet träffade jag min instruktör. En trevlig och social dam som inte hade något emot att prata. När jag insåg att min instruktör inte bara skulle sitta där som en robot utan faktiskt prata och skratta tillsammans med en under körningen så minskade klumpen grovt.

Nu till körningen:
Totalt sätt tog det inte mer än 20 min, förvånansvärt kort tid enligt mig. Trodde först att jag hade gjort något grovt fel som jag missat och därmed blivit skickad tillbaka, men nej.

Vi började med att köra ut till höger från trafikverket och in i villaområden, där högerregeln och 30 km/h-hastigheten kontrollerades. Därefter blev jag ombedd att parkera en normal parkering mellan två bilar. Peace of cake.

Efter detta tog instruktören ut mig på huvudleden igen, med riktning mot E4 och Täby. Efter två rondeller där jag lyckades klara båda endast med motorbroms behövde jag gasa på påfarten vid motorvägen. Då det var en nedförsbacke gick jag direkt från 2an till 4an till 6an med bestämda accelerationer mellan varje uppväxling. Efter cirka 2km på motorvägen tar jag en avfart, gör en U-sväng i en rondell, och åker tillbaka till motorvägen. Från detta var det raka vägen tillbaka till trafikverket.

Instruktören slösade ingen tid med att berätta att jag var godkänd, vilket skapade världens största leende. Känslan när man sitter i bilen medveten om att man kan säga till päronen att man klarade provet… det är ojämförbart.

Tips för dig som ska köra här:

1 Stressa inte, skitsamma om du misslyckas första gången. Ja, du tänker säkert ”lätt för dig att säga som blev godkänd”, men jag tror att jag körde så bra baserat på att jag hade baktanken om att det inte är hela världen om man misslyckas.

2 Ta det steg för steg. Om du har ett övergångsställe framför dig där du ser att en joggare börjar närma sig, tänk på hur du ska agera under det steget innan du går vidare. Samma gäller allt. Ser du en skylt där hastigheten ändras? Anpassa hastigheten, sedan kan du börja tänka på nästa steg.

3 Om din lärare/handledare anser att du är redo för uppkörningen, så är det säkert på grund av att du faktiskt är redo. Gör du misstag (vilket alla gör då det i princip är omöjligt att hitta en felfri förare, speciellt bland nybörjare) så tänk inte på det. Självklart ska du ändra dig inför nästa liknande situation, men sitt inte med tankarna i dåtiden, för då blir det helt omöjligt att utnyttja din fulla koncentration på det du gör JUST NU.
Veronica 2022-03-16 20:15 ! Citera #
Grattis till körkortet och stort tack för info! Behövde verkligen läsa det här med att vara lugn. Bra pepp! :)
En ny trafikant på vägarna 2022-03-17 13:24 ! Citera #
Tusen tack!

Inga problem. Ta det bara lugnt och stressa inte. Lite stress är alltid bra i körning, men du ska inte sitta med darrande ben. Tänk istället att det är skitkul att köra bil, för det är det ju.

Vill även lägga till några saker som jag inte sa.

1 Jag fick motorstopp i början av körningen. Påverkade inte resultatet alls och hon nämnde inte ens det. Med det sagt så får man göra misstag, så tänk inte så mycket på det.

2 Säkerhet först, sedan miljötänk. Kan du inte motorbromsa i en situation pga andra omständigheter så kunde du inte det. Det spelar egentligen ingen roll, så länge du har visat nån gång att du tänkt på miljön.

Till dig Veronica: Se till att ta det lugnt nu och inte stressa för mycket. Om ingen annan har sagt det ännu så vill jag bara säga att JAG hoppas och vet att du kommer klara av det! Om du inte gör det? Skitsamma. Du tar det nästa gång!
L 2022-03-22 16:36 ! Citera #
Åh tack verkligen för detta.
Jag har uppkörning om 2 dagar, alltså torsdag 24 mars i Västerås.
Har kör där en gång och det verkade ändå lätt, har en väldigt planerad körning och har lätt för avsökning.
Hade min sista körlektion idag och allt såg väldigt bra ut förutom att jag inte stannade helt vid en stoppskylt och att jag råkade lägga i fel växel när jag kom ut på landsvägen så det blev motorstopp.

Min körlärare sa att det var bra att de hände nu än att de händer på uppkörningen för annars hade jag kuggat. Allt annat var super bra sa hon.

Fick du göra en parkering?
Vad gick ni igenom på säkerhetskontrollen?
Ställde du frågor under körningen typ som ”skulle jag svänga till …?” fast personen du körde upp med hade sagt det innan?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I går 18:00
2
I går 13:14
8
I går 00:25
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo