Ni som tänker ta automat, eller har tagit automat. Varför?
Eventuella handikapps anledningar m.m avböjes, för anledningen är uppenbar till varför ni tar automat och det är jag helt ok med (t.ex saknar en arm).
Utan jag undrar över normalbegåvade personer som tar körkortet för första gången:
Varför tog ni automat?
Är det för att er familj/din vän bara hade en automatbil att övningsköra med?
Är det för att ni inte klarar av att växla och köra samtidigt?
Är det ”hipp” och ”coolt”?
Är det nån sorts zoomer kultur?
Ni får ju likt förbannat betala minst 800 kr (vid skrivande stund) till om ni vill köra bort automatkravet senare om det behövs,
varför inte lika gärna ta manuellt på en gång? Dessutom känns det knappast uppmuntrande ur ett trafiksäkerhetsperspektiv om anledning är att man är ”dålig på multitasking”. Är du så pass dålig på saken så kommer du knappast bli en bättre förare med automatkort, då jag ser framför mig hur nånting annat på vägen kan distrahera dig.
Seriöst det är inte så svårt som saken låter.
Vad är i helvetet meningen med att skapa den här tråden?
Allt för att kränka ner på folk som valde automat?
Har du en sådan liten e-p att du har så dålig själv känsla att det ENDA du uppnått med hela ditt liv är ett manuellt körkort så nu måste du brösta upp dig här?
Skärpning! Börjar man tråden redan med att göra narr av andra så ska man inte starta en tråd heller.
Alltså definitivt för att det är hippt och coolt. Lite som toa inomhus i stället för utedass, eller fiber i stället för modem.
För att jag planerar att använda körkortet i framtiden i stället för i det långt förflutna. För att 80% av bilar som såldes i Sverige 2020 var automatväxlade, och den andelen givetvis kommer gå upp då hybrid och elbilar tar över marknaden.
Men gillar man esoterisk kuriosa och vill hänga i klubb med likasinnade à la gubbar som snöat in på kortvågsradio kan man ju alltid köra manuell för skojs skull. Kommer förstås att blir svårare och svårare att hitta nya bilar som passar, men det är kanske en del av charmen.
Jag tänkte ta automat men sen kom jag på att det kanske blir zombie apocalypse eller liknande. En situation där jag måste fly i en risig bil från 80 talet. Tänk då om det är en manuell och jag inte lyckas komma iväg pga kopplingen. Då blir jag ju uppäten av zombies , det vore ju jävligt pinsamt sätt att dö på faktiskt.
Trådstartaren ombeds genast att smörja in sin växelspak med olivolja och sätta sig på den. Alla körkortslärare jag varit i kontakt med menar på att automat uppenbart är bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt. Trafik är tillräckligt svårt för 9/10 stolpskott bakom ratten, vill du ge dem ytterligare en anledning till att göra din dag värre? Nej tack.
Senaste foruminläggen
Rubrik