Start > Körkortsforum > U-sväng i trafiksignal

U-sväng i trafiksignal

inte så smart människa. 2022-03-12 20:39 ! Citera #
Hej, har körprov om en månad. Undrar bara, hur är det man ska göra en u-sväng i trafiksignal? Ska man placera som som man gör när man ska svänga vänster eller hur? Har sökt ett tag på google och youtube men kan inte hitta nån video som besrkvier hur man utför en u-sväng. Har förstått att man får lov att göra det sålänge det inte finns en förbudsmärke u-sväng.

Så min fråga är, hur ska man placera sig för att utföra en u-sväng i en vanlig trafiksignal?

Tackar
inte så smart människa. 2022-03-22 17:26 ! Citera #
Hallå har mitt prov snart vill gärna veta annars e jag körd
gäst 2022-03-22 19:50 ! Citera #
https://uppkorningblog.com/2017/09/30/u-svang/
Gäst 2022-03-24 11:03 ! Citera #
Även om det inte är uttryckligen ett förbud mot u-sväng, så ska du fråga dig två viktiga saker:
Kan jag göra en säkrare vändning någon annanstans?
Kunde jag ha planerat min körning bättre?

Om det inte är en gata som slutar och har vändzon, så är nästan alltid en u-sväng ett resultat av dålig planering.
Om det ej sitter en förbudsskylt, så får du göra en u-sväng, även vid korsning med signal, men det är inte säkert att göra det för dom som kommer mot dig på andra sidan har troligtvis också grönt. Du måste då även observera svägningsregeln m.m eftersom du kommer korsa deras körbana, vilket kan resultera i dig stående helt stilla vid grönt.

Kör smart istället.
Gäst 2022-03-24 16:33 ! Citera #
inte så smart människa. 2022-03-22
Hallå har mitt prov snart vill gärna veta annars e jag körd
Bra att veta/kunna absolut, men körd är du nog inte.
Tror nämligen att behöva göra en u-sväng vid trafiksignal under en uppkörning är mycket ovanligt.
Gäst 2022-03-27 19:58 ! Citera #
Ligg till vänster vid signalen annars måste du korsa en annan fil och då måste du ha uppsikt som en hök. Men det är ändå inte att rekommendera då du måste ha gott om plats eller en liten bil för att sno runt.

Högst otroligt att en U-sväng skulle dyka upp på ett körprov. Vända på lämplig plats ingår väl i varenda körprov men U-sväng är något man gör som sista utväg.

Du skulle ha sett när jag skulle köra upp för CE med 24 meter bil och släp och inspektören lurade in mig inne i staden (Norrköping) med trafikljus osv. Rätt som det var sa han ”ta höger” men jag visste att det var omöjligt att ligga kvar i högerfilen utan att riva ner trafikljus och stolpar osv så jag var tvungen att ligga i vänsterfil (fel fil) för att svänga när det väl var grönt. Spännande!
Gäst 2022-03-27 21:23 ! Citera #
Självklart kan man få göra en u sväng på ett körprov, men det beordras väldigt sällan, isåfall har du kört fel och då beordras du att vända på ett lämpligt ställe och köra tillbaka, det kan mycke väl vara lämpligt att göra en sådan vändning, men lyft blicken och se efter rondeller längre fram eller bostadsområde med korsningar
Gäst 2022-03-27 21:27 ! Citera #
Gäst 2022-03-27
Ligg till vänster vid signalen annars måste du korsa en annan fil och då måste du ha uppsikt som en hök. Men det är ändå inte att rekommendera då du måste ha gott om plats eller en liten bil för att sno runt.

Högst otroligt att en U-sväng skulle dyka upp på ett körprov. Vända på lämplig plats ingår väl i varenda körprov men U-sväng är något man gör som sista utväg.

Du skulle ha sett när jag skulle köra upp för CE med 24 meter bil och släp och inspektören lurade in mig inne i staden (Norrköping) med trafikljus osv. Rätt som det var sa han ”ta höger” men jag visste att det var omöjligt att ligga kvar i högerfilen utan att riva ner trafikljus och stolpar osv så jag var tvungen att ligga i vänsterfil (fel fil) för att svänga när det väl var grönt. Spännande!
Ja men då har du inte tagit din plats som du behöver i andra situationer eller så har det varit med väldigt små marginaler eller har du uppvisat andra brister som inspektören väljer att kolla upp om du verkligen fixar det, för gör du det, ja men då släpper han det andra som varit och godkänner ditt prov, fick du höra något som du skulle tänka på? Eller är du för självgod för att dela med dig det anonymt här? ;)
Björn He 2022-03-31 20:42 ! Citera #
Det säkraste sättet att vända vore väl att köra till närmaste cirkulationsplats och köra ett halvcirkelsvarv runt rondellen. Eller så kan man ju hitta ett lämpligt ställe för backning runt gatuhörn. Man måste väl inte göra en U-sväng mitt i en signalbevakad gatukorsning.
Gäst 2022-04-03 19:44 ! Citera #
Gäst 2022-03-27
Ja men då har du inte tagit din plats som du behöver i andra situationer eller så har det varit med väldigt små marginaler eller har du uppvisat andra brister som inspektören väljer att kolla upp om du verkligen fixar det, för gör du det, ja men då släpper han det andra som varit och godkänner ditt prov, fick du höra något som du skulle tänka på? Eller är du för självgod för att dela med dig det anonymt här? ;)
Att han lurade in mig dit behöver väl inte betyda att jag misslyckats med andra svängar innan dess?
Minns inte om han hade några särskilda synpunkter efteråt på den uppkörningen.

Som ett bevis på att jag inte är för självgod erkänner jag att jag gjorde tre uppkörningar för CE och ett fjärde besök för att komplettera Säkerhetskontrollen. Fick kortet i januari 2013.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo