Start > Körkortsforum > Självständig körning efter tag…

Självständig körning efter tagit körkort

Amin 2022-03-05 00:57 ! Citera #
Hej alla!

Jag verkar ha nu ett stort problem när det kommer till körningen, och det är att hitta rätt när man är långt från hemmet.

Jag har problem med att lokalisera och köra vägen till ett mål när en anvisning inte direkt säger mitt mål. Ska jag till exempel mot Staffanstorp och närmaste skylt säger E6, E20 osv så följer jag den, men senare så dyker det upp två ytterligare anvisningar i motorvägen, båda mot E6. En kan kanske säga mot Malmö, Svågertorp, medan den andra kan tala om att man kör mot Göteborg. Ingen av dessa skyltar säger att jag åker mot 11:an, vilket är vägen till Staffanstorp.

Vad gör man i sådana tillfällen? Är det bara något ”som kommer med erfarenhet” eller finns det ett sätt att lösa detta? Tycker det är jobbigt att inte kunna köra direkt till mål om man vill åka någonstans...

Hjälp uppskattas!

OBS: Jag har nu haft körkort i drygt 1 månad.
Gäst 2022-03-05 01:41 ! Citera #
Oftast så kör man ju inte på helt nya vägar. om man nu gör det så har ju folk gps och följer. följa vägskyltar endast är ju lite old-school. lite gubbigt sådär, det är som en sista utväg ;)
Amin 2022-03-05 15:57 ! Citera #
Gäst 2022-03-05
Oftast så kör man ju inte på helt nya vägar. om man nu gör det så har ju folk gps och följer. följa vägskyltar endast är ju lite old-school. lite gubbigt sådär, det är som en sista utväg ;)
Ja men asså det blir alltid lite nya vägar till sin destination, beroende på vart man befinner sig. Liksom visst, man kommer ihåg de vägar som man ofta har åkt, men om man ska ta sig till t.ex. Lockarp från en plats man inte varit i, så blir det svårt.

Min pappa kan tydligen alla olika vägar vart än du vill åka... Är det magi eller något? Helt ärligt så tycker jag att detta är det svåraste med körningen - inget slår detta för mig
Gäst 2022-03-17 08:09 ! Citera #
Att ta körkortet är bara början på resan.
Fortsätt plugga teori, fortsätt öva.
Förr i tiden parkerade man helt enkelt och tog fram en karta och lokaliserade sig själv genom att parkera nära ett landmärke eller dylikt. Idag har i princip alla moderna smartphones en karta med GPS.

Inte ens erfarna förare med körkortet i 20 år i bakfickan kommer klara av att köra på en helt ny vägsträcka dom aldrig har sett förut, dom kommer dock snabbare klara av att förstå trafiken på platsen och vara snabbare på att hitta skyltarna, men ren perfektion från start? Nej.
Gäst 2022-03-17 18:36 ! Citera #
Skaffa en GPS, köp en Garmin för ca 1500 kr. När du kört med den en period kommer du kunna vägarna utantill ändå och inte behöva lita på den längre.

Jag kör lastbil på landet utanför Norrköping och i början hittade jag ingenstans, ett par år senare hittar jag varenda träd och stuga. Alla är nya i början.

En gång när jag var ny körde jag utan GPS från Norrköping till Växjö och svängde fel i Jönköping (var annars), var halvvägs till Göteborg innan jag insåg det. ”Välkommen till Västergötland”, what the fuck?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo