Start > Körkortsforum > Svänga före mötande

Svänga före mötande

Gäst 2022-02-15 09:14 ! Citera #
Visst är det okej att svänga före mötande om de är rätt nära men man ändå hinner före innan de kommer till korsningen? Kanske är noggrannare när man övningskör eller har uppkörning men sen när man har körkort är det väl okej att göra? Utan att det är nära krock såklart.
Gäst 2022-02-15 09:28 ! Citera #
Eller kan man klassa 70 meter som nära på en 70 väg om man kommer i tvåan och bara ska svänga över?
Gäst 2022-02-15 16:42 ! Citera #
Det ska inte bli läskigt, iallafall
gäst 2022-02-15 23:40 ! Citera #
åkej och åkej om åkej.

görs detta på ett säkert sätt och med marginal.. så yess.

men chansa ...med tight marginal..dålig ide och skapar irritation i trafiken. rättvar det är så blir man påkörd i sidan för man tänkte för tight marginal
Gäst 2022-02-21 18:03 ! Citera #
Erfarenhet och bedömning, tänk på vilken hastighet det är på vägen, är det 70 km/h så skulle jag inte svänga om bilen var närmre än 200 meter då det går jävligt fort för den att hinna fram. Det tar den bilen 10,25 sekunder ungefär att avverka det avståndet vid den hastigheten.

Ut och öva bara, och ta ut lite mera större marginaler om du är oerfaren. Tänk även på att det är halt ute nu så det tar ännu mer tid att komma igång och rulla.
Gäst 2022-02-21 18:39 ! Citera #
Gäst 2022-02-21
Erfarenhet och bedömning, tänk på vilken hastighet det är på vägen, är det 70 km/h så skulle jag inte svänga om bilen var närmre än 200 meter då det går jävligt fort för den att hinna fram. Det tar den bilen 10,25 sekunder ungefär att avverka det avståndet vid den hastigheten.

Ut och öva bara, och ta ut lite mera större marginaler om du är oerfaren. Tänk även på att det är halt ute nu så det tar ännu mer tid att komma igång och rulla.
200 meter känns ju lite överdrivet…

Det behövs enligt mig inte 10 sekunder för att svänga över mötandes fil. Det är en sträcka på 10 meter.
Gäst 2022-04-14 17:59 ! Citera #
Det blir väl inte farligt om man hinner klart med svängen med marginal till mötande?
Gäst 2022-04-14 21:49 ! Citera #
Vad händer om du får motorstopp?
”Jag hinner”
Gäst 2022-04-14 21:56 ! Citera #
Gäst 2022-04-14
Vad händer om du får motorstopp?
”Jag hinner”
Kopplingen är uppe när man fortfarande är i svängningsfilen såklart så det är inget man äns behöver oroa sig för.
Björn He 2022-04-15 23:24 ! Citera #
Jag anser att man aldrig skall svänga före mötande trafik överhuvudtaget, om man har något mötande fordon inom synhåll samtidigt som man ger tecken om vänstersväng, utan då skall man väja för att ge mötande företräde och fri väg (eftersom svängande som korsar mötande trafiks sida av körbanan faktiskt har väjningsplikt).

Vad gäller vänstersväng så är det nästan säkrare att, istället för att svänga vänster, fortsätta rakt fram och vända tillbaka för att svänga höger, något man ju ofta måste göra på större landsvägar som ofta har förbud och fysiska hinder mot vänstersvängar. Det är ju jättemånga gatukorsningar i framförallt Stockholms innerstad som har förbud mot vänstersväng, troligtvis av trafiksäkerhetsskäl, eftersom fordon som svänger åt vänster utgör onödigt hinder för bakomvarande fordon såväl som risk för fara eller hinder för mötande trafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo