Start > Körkortsforum > Trafiksignal

Trafiksignal

Gäst 2022-02-14 11:56 ! Citera #
När jag var ute och körde så kom jag till en trafiksignal, precis när jag kom upp i 40 ungefär 25 meter ifrån slog det om till gult. Jag skulle behöva bromsa rätt hårt för att stanna vid trafiksignalen så utan att gasa fortsatte jag igenom istället, var detta fel?
Gäst 2022-02-14 12:46 ! Citera #
Grönt=Kör
Gult=Stanna
Rött=Stopp.

Det är ok att passera gult om man inte kan stanna på säkert sätt, ex så ingen kör in i baken på en, utan då passera gult.

Kapish :)
Gäst 2022-02-14 12:50 ! Citera #
Det optimala vore ju ifall du från håll kunde räkna ut att den slår om till gult snart å hunnit sakta ner i god tid...Har hänt mig med när jag haft dålig framförhållning och inte riktigt tittade ordentligt vad som händer längre fram...vilket tydligen är vanligt förekommande som nybörjare...planera körningen du vet... att inte saktat ner tillräckligt mycket i god tid.
Har man bilar nära i baken på en så är hård inbromsning en risk och då är det bättre att fortsätta (men inte passera röd signal såklart). Tanken är ju att man ska kunna stanna på ett trafiksäkert sätt och hinna stanna mjukt vid gult redan. Hade du bilar nära bakom dig?
Gäst 2022-02-14 13:05 ! Citera #
Nej men väglaget var väldigt dåligt så kände att det var bättre att fortsätta.
Gäst 2022-02-14 13:33 ! Citera #
Trodde jag hade mer tid på mig än jag hade. Sen när det slog om så kändes det bättre att fortsätta.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo