Hur göra för att bli godkänd på första försöket?
Har uppkörning om drygt en månad. Hur ska jag göra för att bli godkänd på första försöket? Vad bör jag tänka på? Hur ”bra” måste jag bli? Tacksam för svar
/Charlie
Du ska vara så säker att du anser att du kan köra själv, har du något du vet att du är lite sämre på idag? Öva på det! Kör några lektioner på körskola, se så du lärt dig som man ”ska” , om du kört mycket privat det vill säga. Och se till att du verkligen förstår vad det är du gör i trafiken, och varför du gör så. Det var något som verkligen hjälpte mig , när jag kom till en ny trafiksituation jag aldrig varit i. Då reflekterade jag oftast över det och vävde ihop det med teorin. T.ex. Det är en lastbil på påfarten till motorvägen, det är 110 men jag kan inte ligga 110 , så jag anpassade mig efter situationen för jag visste att i teorin är det så man gör. Jag var säker i min körning.
Du ska vara så säker att du anser att du kan köra själv, har du något du vet att du är lite sämre på idag? Öva på det! Kör några lektioner på körskola, se så du lärt dig som man ”ska” , om du kört mycket privat det vill säga. Och se till att du verkligen förstår vad det är du gör i trafiken, och varför du gör så. Det var något som verkligen hjälpte mig , när jag kom till en ny trafiksituation jag aldrig varit i. Då reflekterade jag oftast över det och vävde ihop det med teorin. T.ex. Det är en lastbil på påfarten till motorvägen, det är 110 men jag kan inte ligga 110 , så jag anpassade mig efter situationen för jag visste att i teorin är det så man gör. Jag var säker i min körning.
Mina +
- Manövrering
- Avsökning
- Parkering
- Backning
- Hastighetsanpassning
- Växling
Mina —
- Bristande simultankapacitet
- Lågt självförtroende; litar inte på min instinkt
- Negativ inställning
- Överdriver risker
- Överanalyserar
/Charlie
Shiet mannen, folk har ju tagit körkort på 1 månad så det där ska nog inte vara några problem. Du har ju all tid i världen. Bara att gå ut och köra bil
Du ska känna dig 100% säker på din körning. Men det räcker tyvärr inte då nerverna spelar lite spratt under pressen av uppkörning då kan vilket proffs som helst göra riktiga mupp-misstag. Så du måste kunna hålla nerverna i schack också. Fattar du kompis
? Enkelt , jag vet.
Shiet mannen, folk har ju tagit körkort på 1 månad så det där ska nog inte vara några problem. Du har ju all tid i världen. Bara att gå ut och köra bil
Du ska känna dig 100% säker på din körning. Men det räcker tyvärr inte då nerverna spelar lite spratt under pressen av uppkörning då kan vilket proffs som helst göra riktiga mupp-misstag. Så du måste kunna hålla nerverna i schack också. Fattar du kompis
? Enkelt , jag vet.
Övningskör i stort sett varje dag, men känner mig fortfarande inte 100% säker. Kör bra, men litar inte på mitt eget omdöme.
/Charlie
Hur kan man hålla nerverna i schack????
Nerver: Låtsas som om att du skjutsar en vän. Visa lite stake. Visa att du har kontroll och tro på dig själv. Småprata lite på lugnare sektioner om du vill. Tänk på att små icke-farliga misstag inte nödvändigtvis betyder kuggning, utan visa att du har kontroll genom att släppa det. Ältar man sig över skiten så kommer det snöbolla till kanske farliga misstag tillslut.
Se till att få en god natts sömn, ingen dator/telefon 1 timme innan sängdags.
Övrigt: Plugga på som satan på både teori och fortsätt övningskör. Kanske ta en sista körlektion nån dag eller två innan. Bara för att man har klarat av teoriprovet så betyder det inte att man är fullärd.
Jag hade sånna grova problem med att tro på mig själv. Det var helt ärligt det som gjorde min långa väg till körkortet. För tre år sedan tog jag en intensivkurs på körskola. Körde inget privat och hade aldrig kört bil förr. Jag fick en jätte snäll körlärare , problemet var dock att hon förklarade allt för mig helaaa tiden. Till och med på min lilla uppkörning. Då sa hon till mig ” jag tror du måste få ditt körkort för att kunna öva mer själv” därför godkände hon mig till uppkörningen. Uppkörningen kom , och jag hade INGEN aning om hur jag skulle göra saker. Skulle backa runt hörn, hade verkligen ingen aning om hur man skulle göra , för det fanns ingen där som kunde tala om det för mig. Det slutade som sagt med att jag kuggade och bra var väl det känner jag idag. Jag gav iallafall upp och lade körkortet på hyllan 3 år , tills jag i år tog mitt körkort i måndags faktiskt! Men denna gång var det annorlunda, jag visste vad jag höll på med även om jag inte var självsäker. Jag behövde bara få nån som var tyst i bilen och inte talade om vad jag skulle göra. Jag tog 5 lektioner på körskola, där min lärare denna gången endast arbetade med att jag skulle Lita på mig själv. Han sa även att jag är redo för uppkörning men att jag måste tro på mig själv. Jag var nervös på uppkörningen ja, kommer inte heller säga att det släppte under tiden vi körde för det gjorde det inte.. men jag var så säker att jag hade kuggat för jag råkade göra filbytet fel. Dock blev jag godkänd med kommentar på bytet då, men jag har nu kört bil med körkort i 5 dagar ungefär, och jag är fortfarande inte helt behagad med att köra bil själv, tycker det är jobbigt. Dessutom tycker jag att jag inte borde blivit godkänd... vilket har med mitt dåliga självförtroende i trafiken att göra. Men jag försöker verkligen tro på mig själv och hoppas innerligt att det snart blir kul att köra bil! Hoppas du hittar det som passar dig.
Vad kan man ”komma undan med”? Vilka misstag har de överseende med?
/Charlie
Vad kan man ”komma undan med”? Vilka misstag har de överseende med?
/Charlie
På min uppkörning uppmärksammade inspektören att jag vid 2 tillfällen har inte hållit en jämn hastighet utifrån omständigheterna, utan har gasat och bromsat och det var inte bra för miljön
Senaste foruminläggen
Rubrik