Start > Körkortsforum > Dåligt grepp

Dåligt grepp

Gäst 2022-02-07 18:53 ! Citera #
Visst krävs det inte mycket för att tappa greppet när man åker iväg på ettan när det är massa grus på vägen?
Gäst 2022-02-07 20:22 ! Citera #
Det är helt korrekt.
Sen är ju allt relativt, men det kommer med erfarenheten...
Gäst 2022-02-07 20:24 ! Citera #
Gäst 2022-02-07
Visst krävs det inte mycket för att tappa greppet när man åker iväg på ettan när det är massa grus på vägen?
Helt riktigt.

Gäller nu manuelt växlade bilar, kan vara lämpligt i med 1an (För rullet), sen snabbt i med tvåan, lixom segare men du tappar inte greppet, lättare köra men segt som sirap (försöker förklara bildligt). så att man kommer iväg.

Du kan köra på ettan, men försiktigare iom hjulen kan slira/spinna lättare, så högre växel kan vara värt.

notera alla bilar är olika beroende på hur motorstarka de är.

en känsla, men tror du förstår vad jag menar

Tänk, ett ägg under gaspedalen, undvik krossa den (ungefär) med gasen sen känna att man har grep, slira m kopplingen, (lättare m tvåan om motorstark).

ursäktar mitt sätt uttrycka mig, men en känsla.
Gäst 2022-02-11 15:47 ! Citera #
En kombination mellan koppling och gas är det som avgör om man får en rivstart eller inte. Åk till någon större parkering där det finns grus och öva en massa.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest