Start > Körkortsforum > Uppkörning i Västerås

Uppkörning i Västerås

Fe 2022-02-02 17:29 ! Citera #
Ni som nyligen gjort er uppkörning , vart i Västerås fick ni åka? Jag har snart min uppkörning kl 07.30 jag fick en ny tid pga inspektören jag skulle ha blev sjuk... känns lite surt... Även om jag är från Västerås skulle det ändå vara kul och veta vilka rutter dem brukar ta en till.
Vilka fördelar/nackdelar tycker ni det är att köra upp i rusningstrafik? Självklart ska man som förare kunna köra i vilken trafik som helst , men kan ändå inte låta bli att vara orolig för att fastna i nån korsning vid vänstersväng på uppkörningen.
Gäst 2022-02-11 15:44 ! Citera #
Det hjälper inte riktigt att säga hur man fick åka som då rutten är slumpmässigt utvald så du ska få åka både stads och landstrafik.

Dock så är chansen stor (dock inte garanterad) att du kommer få köra ringen delvis, lär dig hur man kör ett helt varv i ringen med minsta möjliga mängd filbyten, och åt båda hållen. Det är en stor del av planering av körning.

Låt säga att du börjar på parkeringen vid centralen (där taxibilarna brukar vara) och du ska köra ett helt varv och in på parkeringen igen:

Kör du österut så är det minsta antal filbyten som krävs 3 st. Vart dom är tänker jag inte säga, ett tips är att kolla google maps.
Kör du västerut så är det minsta antal filbyten som krävs 1 st. (Avfarten in till parkeringen räknar jag inte dv.s den som man bara får svänga vänster på som har en vänster pil på marken, annars är det tekniskt sett 2 st).

Varför du ska lära dig att köra ringen är för att vid den tätaste rusningstrafiken (Fredag runt 16:40) så kan det bli nästan omöjligt att byta fil. Att då kunna rutten och veta vart du ska placera dig är en enorm fördel. Tänk lite längre än att bara ta körkortet så är det en bra attityd att ha.

Ditt mål är då enkelt: Max 3 filbyten österut, max 1 filbyte västerut.
Självklart kan man inte lyckas med det om man aldrig har kört det förut, så ut och öva. Det är fördelen med att köra i samma stad som man ämnar ta uppkörningen på. Då har du en home field advantage och imponerar på inspektören med bra planering (självklart fattar dom att du har övat så det är inget trolleritrick, men det visar på att du lär dig och tar ansvar). Kör lite överallt i staden och på landvägarna runt västerås.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest