Start > Körkortsforum > Backparkering

Backparkering

Gäst 2022-01-30 21:45 ! Citera #
Trafikinspektören bad mig att backparkera på vänster sida på min uppkörning (på en liten parkeringsplats) och jag kuggade för det tog för lång tid. I mitt huvud är det enklare att backparkera på höger sida, det är så jag har lärt mig vilket gjorde det svårare för mig att ställa om. Jag har fortfarande inte greppat hur man gör på vänster sida, har ni några tips?
Gäst 2022-01-30 22:11 ! Citera #
Sök på youtube, finns många instruktionsvideor för hur man lättast kan göra en backparkering.
Manualstallion 2022-01-30 23:00 ! Citera #
Vanligtvis brukar man köra in och parkera på vänster sida, och backa in på höger. Märkligt att inspektören bad dig att göra det tvärtom. Det är samma princip, men ratten ska vridas åt motsatt riktning, man ska kolla på den andra spegeln än den man är van vid osv. En rejäl omställning helt enkelt. Drygt av inspektören. På trafikskola lär man sig endast att backa in på höger sida. Det är bara att hålla huvudet högt och boka en ny tid, du kommer förmodligen inte få backparkering på vänstersida igen.
Gäst 2022-01-31 08:34 ! Citera #
Gäst 2022-01-30
Sök på youtube, finns många instruktionsvideor för hur man lättast kan göra en backparkering.
Jag vet redan hur man gör. Efterfrågade specifikt för vänster sida.
Gäst 2022-01-31 08:35 ! Citera #
Manualstallion 2022-01-30
Vanligtvis brukar man köra in och parkera på vänster sida, och backa in på höger. Märkligt att inspektören bad dig att göra det tvärtom. Det är samma princip, men ratten ska vridas åt motsatt riktning, man ska kolla på den andra spegeln än den man är van vid osv. En rejäl omställning helt enkelt. Drygt av inspektören. På trafikskola lär man sig endast att backa in på höger sida. Det är bara att hålla huvudet högt och boka en ny tid, du kommer förmodligen inte få backparkering på vänstersida igen.
Tack! Tänkte också att det är enklare med nosparkering på vänster sida men så blev det inte.. får försöka igen :)
gäst 2022-01-31 09:04 ! Citera #
Vart gjorde du din uppkörning?
Gäst 2022-01-31 19:56 ! Citera #
Antagligen så har du manövreringsbrister i din körning vilket gör att inspektören vill se en sådan backning och du visade att du inte hade tillräckliga rutiner i din manövrering bakåt, vilket gjorde att han vägde över sitt beslut till under godkänt
Gäst 2022-02-08 20:35 ! Citera #
Skillnaden är att du oftast står längre ifrån p-platserna till din vänster i sidled och därför måste köra fram bilen lite längre, ca 2 bilbredder. I övrigt gör du allt spegelvänt bara.

Jag har övat på det här med min trafikskola, tycker det är märkligt att någon skola missar ett sånt moment.
Gäst 2022-03-21 14:22 ! Citera #
Jag råkade ut för exakt samma sak på min uppkörning för en vecka sedan. Min körskolelärare har haft som tumregel att man backar åt höger, så jag fick kortslutning i hjärnan när dom bad mig backa in i en ruta som låg till vänster om bilen. Jag tog lite längre tid på mig än vanligt och fick också underkänt för att jag var för långsam.
Har övat på det nu men det känns väldigt onaturligt att backa åt det hållet.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov