Start > Körkortsforum > Vänlig eller missförstånd?

Vänlig eller missförstånd?

Gäst 2022-01-25 20:17 ! Citera #
Hej! Jag råka ut för antingen en trevligt dam eller en rädd dam idag i trafiken…

Jag närmade mig ett övergångsställe och jag var den enda bilen på vägen. Det gick en dam mot övergångstället och jag saktade ner för att väja när hon var precis vid övergångstället såg hon mig och valde då att backa tillbaka och vänta. Jag tolkade detta som att hon var snäll och valde att vänta på den enda bilen på vägen innan hon gick över, det var iallafall det hennes kroppsspråk sa. Så jag körde vidare utan att stanna.

Var detta fel? Jag tolkade det som en vänlig gest eftersom hon var påväg över men sen gick tillbaka och väntade, jag var inte heller nära eller kom snabbt när hon valde att vänta så jag tror inte jag skrämde henne.

Har ni varit med om att fotgängare är så medvetna och snälla eller var det så att jag bara missförstod hela situationen?
Svar uppskattas!
Gäst 2022-01-25 20:35 ! Citera #
Handlar det om äldre personer så handlar det nog snarare om en osäkerhet och rädsla som gör att dom hellre backar tillbaka eller låter dig passera. Med tanke på hur vissa kör och fullständigt skiter i andra trafikanter och fotgängare därute så kan man förstå dom.

Det sägs ju att man inte ska stanna och vifta fram folk för att få dom att passera, men vänta hellre några sekunder och försök få ögonkontakt så personen känner sig trygg i att kunna passera. Väljer dom fortfarande att inte gå så får man ju respektera det och sakta köra vidare. Dom flesta äldre uppskattar om man stannar helt och helst inte för nära övergångsstället har jag märkt, då känner dom sig tryggare med att passera. Lika bra att göra det för risken är att dom blir stående där onödigt länge pga rädsla annars eftersom många inte bryr sig och passerar när dom egentligen ska lämna företräde.
Gäst 2022-01-25 21:04 ! Citera #
Det var faktist inte en äldre dam utan en medelåldersdam den här gången… jag förstår det du menar med äldre och det var därför jag fråga gällande detta pga att det inte var en äldre dam denna gång och jag inte tror det var rädsla.

Jag tror det var snällhet denna gång eftersom det inte kom nån mer bil än jag själv men jag vet ej det kändes så på kroppsspråket. Det är också ett rätt stort övergångsställe så personen som vänta hade kunnat börja gå över om den ville rädsla eller ej.
Gäst 2022-01-25 21:26 ! Citera #
Aha ok, antog att du menade äldre eftersom du skrev ”dam” :D . Men som sagt det är såklart inte enbart äldre som känner sig osäkra, det gör alla mer eller mindre skulle jag gissa. Men dom äldre är förståeligt nog mer osäkra vid övergångsställen.

Hon kanske bara, som du skriver, var schysst och lät dig köra vidare före. Du gjorde ju inget fel liksom eftersom du märkte att hon backade, och tolkade det som att hon lät dig passera först.

Jag brukar få ångest när jag inte saktat in tillräckligt vid övergångsställen, om jag tittat åt annat håll för att scanna av omgivningen, särkilt när jag var nybörjare. :lol:
Så hur folk är funtade som medvetet skiter i och bara kör på som om dom äger vägarna, fattar jag inte.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
4
I dag 06:14
1
I går 07:24
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest