Start > Körkortsforum > Tror ni mitt körkort ryker?

Tror ni mitt körkort ryker?

Gäst 2022-01-25 18:43 ! Citera #
Ljuset gick till grönt och samtidigt som jag börjar rulla fram blir det rött. Blir faktiskt helt förvirrad då jag står mitt på övergångsstället.

Jag valde tyvärr att köra. Självklart var polisen exakt bakom mig. Dem var snälla och sa att dem inte kommer ta mitt körkort men bara ge 3.000kr böter. Men möjligtvist att transportstyrelsen kommer ta kortet. Har bara haft det sen i somras

Köra mot rött är väl det värsta man kan göra, så antar att den ryker?
Gästbeta 2022-01-25 20:22 ! Citera #
Alltså det är ju ett rimligt skäl för att bli av med kortet…

De kollar omständigheterna bakom rödljuskörningen och kollar om du gjort något tidigare trafikbrott för att göra en bedömning om du blir av med kortet eller inte.

Jag skulle inte bli förvånad om du blev av med kortet men det finns chans att du inte blir det.
Manualstallion 2022-01-25 20:23 ! Citera #
Hann det verkligen bli rött på så kort tid? Och som svar på din fråga så är det upp till transportsstyrelsen. Eftersom polisen inte omhändertog körkortet har du fortfarande en livlina, men man vet aldrig. Tror att den ryker för körning mot rött är ju största intet.
OP 2022-01-25 21:04 ! Citera #
Manualstallion 2022-01-25
Hann det verkligen bli rött på så kort tid? Och som svar på din fråga så är det upp till transportsstyrelsen. Eftersom polisen inte omhändertog körkortet har du fortfarande en livlina, men man vet aldrig. Tror att den ryker för körning mot rött är ju största intet.
När det blev grönt så hann endast bilen framför mig köra ut medans jag endast kom ”halvvägs” innan det skiftade till rött igen. Blev paff och osäker, tänkte att jag kanske också borde köra när jag ändå har påbörjat.

Vet inte ens vad jag ska säga till transportstyrelsen ifall de begär en förklaring från min sida.

Uppenbarligen gjorde jag fel, var inte medvetet då jag visste att polisen var bakom mig men det ändrar inte faktumet att man kunde ha utsatt folk för fara.

Blir svårt att finna motivation till att ta om körkortet efter en sådan förnedring, man känner sig inte jättebegåvad direkt.
Gäst 2022-01-25 21:09 ! Citera #
OP 2022-01-25
När det blev grönt så hann endast bilen framför mig köra ut medans jag endast kom ”halvvägs” innan det skiftade till rött igen. Blev paff och osäker, tänkte att jag kanske också borde köra när jag ändå har påbörjat.

Vet inte ens vad jag ska säga till transportstyrelsen ifall de begär en förklaring från min sida.

Uppenbarligen gjorde jag fel, var inte medvetet då jag visste att polisen var bakom mig men det ändrar inte faktumet att man kunde ha utsatt folk för fara.

Blir svårt att finna motivation till att ta om körkortet efter en sådan förnedring, man känner sig inte jättebegåvad direkt.
Äsch, alla har vi varit nybörjare du gjorde ett misstag och vet vad du gjorde fel… du kommer förmodligen inte göra om det. Det är bara att ta om kortet om du blir av med det och lära dig av din miss.
Manualstallion 2022-01-25 23:04 ! Citera #
OP 2022-01-25
När det blev grönt så hann endast bilen framför mig köra ut medans jag endast kom ”halvvägs” innan det skiftade till rött igen. Blev paff och osäker, tänkte att jag kanske också borde köra när jag ändå har påbörjat.

Vet inte ens vad jag ska säga till transportstyrelsen ifall de begär en förklaring från min sida.

Uppenbarligen gjorde jag fel, var inte medvetet då jag visste att polisen var bakom mig men det ändrar inte faktumet att man kunde ha utsatt folk för fara.

Blir svårt att finna motivation till att ta om körkortet efter en sådan förnedring, man känner sig inte jättebegåvad direkt.
Om du kunde se att det blev rött och körde ändå pga att du var förvirrad så är det ditt fel, men glöm det och fortsätt köra. Du måste dock vara väldigt försiktig framöver. I värsta fall ryker det och då är det att ta nya tag. Hoppas bara på att transportsstyrelsen inte kommer göra något eftersom att polisen tog ju inte ditt kort så det var inte allvarligt.
Gäst 2022-01-26 05:56 ! Citera #
Hoppade signalen över gult?
Där jag bor finns en specifik trafiksignal som är helt opålitlig på det sättet den skiftar. Varje gång jag skulle passera den var man bromsberedd som inåthelvete eftersom den är så oförutsägbar. Det verkar inte som att det var något tillfälligt fel på den heller eftersom den fortsatt skifta sådär orimligt hastigt. Gult hann knappt synas
Dmx 2022-01-26 11:41 ! Citera #
Om kör körkortet inte omhändertogs så kommer du inte bli av med körkortet punkt slut
Manualstallion 2022-01-26 11:48 ! Citera #
Dmx 2022-01-26
Om kör körkortet inte omhändertogs så kommer du inte bli av med körkortet punkt slut
Nej det stämmer inte. Transportsstyrelsen kan besluta att återkalla körkortet trots att polisen inte har omhändetagit det. Precis som polisen sa efter händelsen hade inträffat.
Dmx 2022-01-26 12:55 ! Citera #
Det är inte troligt.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo