Hej!
Fick mitt körkort idag och vill därför dela med mig om hur jag löste det så att ni som fortfarande inte fått det kan få lite insikt.
Och nu till den intressanta biten, uppkörningen. Jag vaknade kl 2 på morgonen, åt nästan inget fram till själva provet heller. Det kändes ganska ostadigt.
Min första sväng är den värsta svängen jag någonsin gjort. Överskattade hur snabbt jag kunde komma över i mitt fält och blockerade en annan förare. Hon körde inte på mig iallafall.
Vi körde vidare till cirkulationsplats och jag berättar tydligt hur jag tänker, vad jag gör och varför. Jag säger högt ”här stannar dom för mig, perfekt då bara åker jag vidare”. Efter ett tag kände jag att inspektören slutade kolla vart jag kollade. För jag förklarade för honom vad jag såg hela tiden. Även mina beslut, typ som ”Jag ligger ganska långt efter denna lastbilen, men det är för att jag vill se vad som kommer framåt.” sa jag tydligt.
Jag körde, enligt han, lite för långsamt. Ofta håller jag 5-10 km/h under. När det är en skarp sväng och jag inte vet vad som kommer, säkert 20+ km/h under. Han poängterade den första svängen jag gjorde och menade på att den inte var bra. Jag motiverade mitt beslut, men tog på mig skulden förstås. Han sa att han testade hur mitt beteende var i andra situationer efter detta - men såg inte det igen. Ytterligare saker som jag fuckade upp: körde 120 ett kort tag på motorvägen under omkörning, revvade sönder motorn när jag bytte växel för att min fot fastnade på gasen och svängde sent in på rätt fil. Men… Jag kollade alltid runt om mig, och körde säkert. Så det blev godkänt.
Jag började köra i December förra året, och har totalt haft ca 15 lektioner på körskola sen dess. Inget privat.
Om ni har några frågor kollar jag in här i några dagar.
Lycka till mina vänner