Start > Körkortsforum > Snäll tant?

Snäll tant?

Gäst 2022-01-24 16:18 ! Citera #
När jag körde i en cirkulation med övergångsställen på alla inkommande vägar så var det en tant som stod i mitten av övergångstället, alltså i det här bryter i mitten av övergångstället och visade inget tecken på att hon ville att vi skulle väja utan såg ut att vänta på att alla bilar skulle åka förbi för att sen gå över. Alla bilar åkte förbi utan att väja, jag gjorde samma eftersom jag tolkade det som att tanten var vänlig och släppte före. Men så kanske det inte var, var det fel att köra vidare utan att väja om man tänker utanför vad lagen säger utan hur det är i praktiken om ni förstår vad jag menar.
Gäst 2022-01-24 17:05 ! Citera #
Det var också lite så att eftersom alla åkte upptäckte jag tanten lite sent men eftersom hon stod en bit ifrån utan att visa att hon skulle över även fast det är så gott som det enda hon kan göra. Så körde jag istället för att orsaka seriekrock eftersom det var en del bilar i rondellen. Hade hon varit precis vid eller på övergångstället hade jag såklart stannat men det kändes bättre att fortsätta köra i denna situation även fast det inte var lagligt. Mitt misstag att tro att det inte var nån fotgängare där eftersom alla framför körde men men.
Alle 2022-01-24 23:43 ! Citera #
Gäst 2022-01-24
Det var också lite så att eftersom alla åkte upptäckte jag tanten lite sent men eftersom hon stod en bit ifrån utan att visa att hon skulle över även fast det är så gott som det enda hon kan göra. Så körde jag istället för att orsaka seriekrock eftersom det var en del bilar i rondellen. Hade hon varit precis vid eller på övergångstället hade jag såklart stannat men det kändes bättre att fortsätta köra i denna situation även fast det inte var lagligt. Mitt misstag att tro att det inte var nån fotgängare där eftersom alla framför körde men men.
Hej,
Gjorde du detta under uppkörningen?
Gäst 2022-01-25 08:51 ! Citera #
Nej då hade det såklart blivit kugg.
Gäst 2022-01-30 12:59 ! Citera #
Tänk så här, varför går hon inte ut?
hon vågar inte gå över för alla bilar bara kör. Du måste så klart stanna i det läget.
Och anledningen till att du inte stannar som du skriver är att du har bilar bakom dig, vad måste du göra då?
du måste ha goda avsökningsrutiner och anpassa din hastighet vid riskfyllda situationer, så att du inte hamnar där..
Gäst 2022-02-17 18:28 ! Citera #
Såklart det var absolut inte optimalt, blev lite förvånad när alla körde så trodde det var tomt och det är lite skymt i mitten av rondellen. Så jag upptäckte henne sent och då om jag hade valt att bromsa hårt hade det nog blivit värre än att köra före tanten som stod stilla rätt långt ifrån där jag skulle passera.
Gäst 2022-02-21 17:55 ! Citera #
Dom i rondellen får ta ett varv till i värsta fall eller helt sonika vänta.
Du ska väja för gående. Om nu tanten stod en bra bit bort från kanten och det var ett stort mittenparti så kanske det är ok att fortsätta, men rent generellt har du väjningsplikt mot gående på gångövergång. Och extra så när du kör ut ur rondell.

Är det rusningstrafik så spelar det ingen roll för situationen blir knappt värre än den redan är, dragspelseffekten är i full swing i alla fall. Och är det normal trafik så kommer det knappt påverka saken.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor