Start > Körkortsforum > Uppkörning i Sollentuna & …

Uppkörning i Sollentuna & övrig tips?

D 2022-01-21 15:48 ! Citera #
Hej,

Jag är 25 år och ska göra uppkörning i början av februari. Jag klarade teoriprovet i december, med 55 rätt, dock var jag osäker på många frågor, och behärskar inte teorin så bra. Jag undrar hur mycket man ska egentligen veta när man ska göra uppkörningen, vilka skyltar, osv.

Nu när jag övningskör med en privat handledare, så upplever jag att det finns mycket saker jag inte vet. T.ex. påpekar han att jag ska hålla mig till högra sidan av vägen när jag ska göra högersväng, och dylikt. Sen finns det här med att man ska vara ett visst avstånd ifrån kanten när man ska göra parkering, samt när man gör en L-backning, eller vilka bilar som har företräde under vilka villkor.

Jag skulle uppskatta tips gällande det ovannämnda.

Med det sagt, vad har ni för tips & råd för mig, hur mycket ska jag öva inför uppkörningen? Jag har ju kört en del förut, men det var inte regelbundet. Jag får veta att jag inte är bra på planering, jag byter inte fil bra, jag kontrollerar inte backspeglarna innan jag byter fil eller innan svängning, är lagom bra med blinkers. Jag kan inte heller komma in i motorväg så lätt (”du är rädd”), så det måste jag också öva på. Parkering måste jag också bli bättre på förstås. Sen har jag inte någon kontroll över allt det här med reglage, eller yttre & inre kontroll, alls.

Jag har nu övningskört med han under 3 lektioner, planen var att jag ska köra cirka 10-15 lektioner totalt. Ska detta räcka, när jag kör 70 minuter under varje pass ± 10 min? Vi har dragit iväg till Rotebro en gång, och även vid området kring trafikverkets kontor i Sollentuna för att bli bekant med hur vägen förgrenas, vilket jag tycker är bra då man är bättre på planeringen.

Förslag?
Saffransknut 2022-01-22 20:13 ! Citera #
D 2022-01-21
Hej,

Jag är 25 år och ska göra uppkörning i början av februari. Jag klarade teoriprovet i december, med 55 rätt, dock var jag osäker på många frågor, och behärskar inte teorin så bra. Jag undrar hur mycket man ska egentligen veta när man ska göra uppkörningen, vilka skyltar, osv.

Nu när jag övningskör med en privat handledare, så upplever jag att det finns mycket saker jag inte vet. T.ex. påpekar han att jag ska hålla mig till högra sidan av vägen när jag ska göra högersväng, och dylikt. Sen finns det här med att man ska vara ett visst avstånd ifrån kanten när man ska göra parkering, samt när man gör en L-backning, eller vilka bilar som har företräde under vilka villkor.

Jag skulle uppskatta tips gällande det ovannämnda.

Med det sagt, vad har ni för tips & råd för mig, hur mycket ska jag öva inför uppkörningen? Jag har ju kört en del förut, men det var inte regelbundet. Jag får veta att jag inte är bra på planering, jag byter inte fil bra, jag kontrollerar inte backspeglarna innan jag byter fil eller innan svängning, är lagom bra med blinkers. Jag kan inte heller komma in i motorväg så lätt (”du är rädd”), så det måste jag också öva på. Parkering måste jag också bli bättre på förstås. Sen har jag inte någon kontroll över allt det här med reglage, eller yttre & inre kontroll, alls.

Jag har nu övningskört med han under 3 lektioner, planen var att jag ska köra cirka 10-15 lektioner totalt. Ska detta räcka, när jag kör 70 minuter under varje pass ± 10 min? Vi har dragit iväg till Rotebro en gång, och även vid området kring trafikverkets kontor i Sollentuna för att bli bekant med hur vägen förgrenas, vilket jag tycker är bra då man är bättre på planeringen.

Förslag?
Hej D!

Här kommer tips från någon som kuggade körprovet 1 gång innan den på andra försöket lyckades få körkort.

Jag tror att du själv kanske anar att du har en hel del att ”vässa på” innan du är redo för uppkörning. Här kommer lite förslag:

1) Du skriver själv att du är osäker på många teorifrågor och undrar vilka skyltar du ska kunna. Mitt svar skulle vara: ALLA SKYLTAR! Förstår du inte teorin och då menar jag inte frågor som typ ”räkna ut hur många % alkohol” eller ”räkna ut bromssträckan” utan jag menar teorin som rör det som sker i trafiken när du kör. Vad man får göra, vad man inte får göra, vem som har företräde, samspelet med andra, att kunna LÄSA AV skyltar osv. Jag kuggade min första uppkörning bland annat p.ga av att jag stannade HELT vid en ”Stoppsignal” skylt, som man bara ska stanna vid om det är rött ljus. För mig var det grönt ljus, men då jag var så pass osäker på teorin vad gäller t.ex skyltar så kunde jag inte läsa av skylten korrekt. Tipset är att läsa teorin igen, har du appen ”Ta körkort”? Den är jättebra och där finns det spel där man kan öva på b.la skyltar.

2) Att du ska hålla dig till höger sida av vägen när du ska göra högersväng bör vara som rinnande vatten för dig om du ska klara en uppkörning. Ingen kan vara ”perfekt” men såna grundläggande saker ska du ha koll på för att kunna lyckas. Öva på att applicera teorin på verkliga trafiksituationer när du är ute och kör. Tips: Varje gång du ser en skylt, säg det högt, vilken hastighet du ser, eller om det är ”varning för farthinder” eller ”väjningsplikt” eller whatever. Varje gång du kommer till en korsning, avläs situationen och säg högt för dig själv vilka regler som gäller i korsningen, vem har företräde? Du eller den från höger? På så sätt kommer du snabbt komma in i att kunna planera din körning bättre och avläsa situationer.

3) Öva på samma sätt på att ALLTID titta 1, 2, 3 när du byter fil t.ex. 1- stora spegeln framför dig, 2-backspegel höger/vänster beroende på vart du ska svänga, 3- döda vinkeln. SEN kan du blinka och titta snabbt igen för att sedan byta fil.

4) Du skriver själv vad du vet att du behöver öva på. Det är svårt att säga hur många lektioner som skulle ”räcka” men av det jag läser ovan så kan absolut alla de lektionerna du planerat att köra behövas. Här kommer en fråga: Är du nöjd med din privata handledare? Efter att jag kuggade första uppkörningen så bestämde jag mig för att investera i ytterligare 10 körlektioner med trafikskola. Det ångrar jag inte, då det inte alltid funkade med min privata handledare plus att jag fick väldigt bra tips och råd och vi övade på exakt det jag hade kuggat på och behövde bli bättre på. Tips: Ta körlektioner hos en skola i Sollentuna, iaf ett par stycken innan din uppkörning. Då kommer du få köra på de vägarna som uppkörningen kommer vara på. Har hört jättebra om Edsberg trafikskola (kompis gick där, klarade på första försöket) och Helenelunds trafikskola.

5) Reglage och säkerhetskontroll kan du lära dig mycket genom youtube. Sök på säkerhetskontroll och öva lite med din handledare. Jag fick att jag behövde kontrollera broms och styrservo.


Hoppas att jag kunde bidra med något med mina svar. Jag vet hur det är att vara i din sits innan en uppkörning och önskar dig all lycka till. Det är nu det gäller, gå all in nu den sista tiden och öva teori och att köra korrekt i trafiken med alla de regler som gäller.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I dag 08:59
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo