Start > Körkortsforum > Min uppkörning i Farsta 17/1-2…

Min uppkörning i Farsta 17/1-22

Ollie 2022-01-18 17:02 ! Citera #
Igår klarade jag på andra försöket äntlige uppkörningen (automat) i Farsta efter många år av “Nu ska jag ta tag i körkortet” bara för att det ska rinna ut i sanden. Men den här gången gick det. Jag var svinnervös men att läsa andras uppkörningshistorer hjälpte mig väldigt mycket så nu tänkte jag ta och bidra med min historia.

Jag kuggade första gången framförallt på grund av dom sjuka väntetiderna just nu som gjorde att jag skrev teorin i juli och inte fick tid till att köra upp fören i december, så sådana saker man inte utsätts för så ofta han liksom glömmas bort. I mitt fall var det plankorsning som inte alls satt som det skulle. Hade nog gått bra om jag fått chansen att se skyltarna och ljussignalen för att påminna mig själv lite men när vi kom fram till järnvägen var bommarna nere och det stod en skåpbil framför oss som helt skymde ljuset och skyltarna. Sen när bommarna öppnades började det genast plinga igen, vilket jag inte kopplade till att dom skulle stängas igen utan fokuserade enbart på att följa efter bilen framför utan att köra på den. Provledaren säger att det är rött men jag förstår inte vad han menar utan försätter långsamt framåt och funderar på om han menar ett trafikljus i korsningen längre fram jag inte ser, så han tvingas bromsa. Först då ser jag att bommarna är påväg ner igen. Sen när bommarna öppnas igen står vi alldeles för nära för att jag ska kunna se ljusen den här gången heller så jag väntar inte på att ljuset ska switcha utan börjar åka så fort bommarna är uppe så han får bromsa igen. Uppenbart körd helt enkelt.

Andra gången var alltså igår (18 januari) kl 17.10 så det var kolsvart ute, vilket bidrog väldigt mycket till nervositeten. Vi möttes inne på trafikverket för att kolla ID och få höra om hur det går till. Han visade alla moment dom kan gå igenom men sa att vi såklart inte hinner med alla. Han verkade trevlig och lugn vilket var skönt, och sa att ingen kör helt felfritt och att det är helheten som gäller så lite fel är okey, så länge man inte gör något trafikfarligt eller upprepar samma fel flera gånger. Vi går ut till bilen och han berättar om att han kommer berätta vart jag ska åka men höger/vänster eller ge ett mål att köra mot, och att och att han aldrig kommer luras och såga åt mig att köra någonstans där man inte får. Säger dom inget är det bara att fortsätta rakt fram (om man får såklart, finns det syltar som säger att du måste svänga ska du upptäck dom själv och följa). Som säkerhetskontroll skulle jag kolla broms- och styrservon. Jag börjar pumpa bromsen men känner inte att den blir stum som jag lärt mig den ska bli så blir väldig förvirrad. Han upprepar uppgiften så jag blir orolig att jag missat något men berättar att jag försöker bygga upp ett tryck men det känns inte som att det funkar. Han säger att det inte funkar i den här bilen eftersom bromsen är elektrisk (eller nåt sånt) men nu vet han att jag vet hur man kollar bromsservon så jag går vidare på styrservon (känner så att ratten inte rör sig fören jag startar motorn). Han tackar för det och ber mig köra ut från parkeringen åt höger och berättar att det är 50 som gäller där vi kommer ut. Sedan svänger vi vänster två gånger så vi hamnar på Mårbackagatan och då får jag instruktion att köra mot Älvsjö. Detta gör jag ett tag tills strax efter Farsta centrum där han ber mig köra mot Hökarängen. Enligt skylten ska jag svänga höger så jag blinkar och börjar svänga första höger jag ser men ser att det leder in på en parkering. Jag inser detta och säger typ “Nej här ska vi ju inte in, det är efter skylten såklart”, slutar blinka och fortsätter fram en bit till. Jag fortsätter mot Hökarängen vilket leder mig till samma plankorsning jag gjorde bort mig på första gången. Den här gången är bommarna uppe men kan lova att jag håller ordentlig koll på ljuset. Det är fritt fram så jag åker över och kollar noga efter tåg, vilket han kommenterar på att det är bra att jag kollar för man vet ju aldrig om signalen inte funkar. Jag fortsätter följa vägen tills han ber mig svänga höger in i ett bostadsområde (in på Kontoristvägen). Nästa korsning svänger vi höger igen och han ber mig att använda nästkommande korsning för att vända. Korsningen ser liten ut så jag väljer att svänger upp till vänster och backa runt hörnet för att komma runt. Här glömmer jag blinka innan jag börjar åka ingen efter att ha backat (inser jag själv en halv sekund försent), han kommenterar inte. Vi svänger tillbaka till vänster och sen höger och fortsätter på samma väg vi va på innan (Fagersjövägen). Nu ber han mig köra mot Nynäshamn vilket tar oss ut på motorvägen. Här hamnar jag bakom en lastbil som jag omväxlande försöker hålla avstånd till samtidigt som jag inte sänker farten för mycket vilket slutar med att jag verkligen inte håller jämn fart utan pendlar väldigt mycket. Ute på motorvägen ber han mig sänka temperaturen på min sida av bilen till en specifik grad, jag blir alltså tvungen att kolla bort vägen för att se vilken temperatur jag hamnat på och släpper då också gasen omedvetet så jag tappar onödigt mycket fart (tycker jag själv, ingen aning om han tyckte det). Han säger att vi inte hinner ända till Nynäshamn så vi åker till Trångsund istället. Jag följer skyltarna och när vi kommer till pendeltågsstationen ber han mig åka mot Trångsund C. I rondellen strax efter missbedömer jag hur bilen från vänster ska åka så fick bromsa till lite väl långt ut i rondellen för att släppa förbi den. Väl vid Trångsund centrum säger han åt mig att använda rondellen för att vända och åka tillbaka över bron vi kom ifrån. Sen får jag instruktion att följa blåa skyltar för att sedan åka mot Larsboda för att komma tillbaka till Trafikverket. När vi stannat frågar han hur det kändes och jag svara helt okey men lite missar här och där. Han svarar ja lite missar var det ju men vi kollar på helheten och det här var godkänt. Jag blir riktigt förvånad och överlycklig såklart och tackar och säger hejdå.
Ollie 2022-01-18 17:03 ! Citera #
Vet att det är mycket snack om att farsta är hemskt att köra upp i men jag tyckte det var en bra upplevelse båda gångerna. Båda jag körde med var trevliga och småpratade lite då och då vilket underlättade helt klart med nervositeten som näste helt försvannnär jag väl började köra. Rekomnenderar starkt att kolla upp rutter dom kör och testa innan så du har lite koll på området för att förhoppningsvis slippa situationer som i min förta uppkörning.
Manualstallion 2022-01-19 21:00 ! Citera #
Grattis!!
Själv klarade jag mig förra månaden i Farsta med manuell bil. Kändes hur bra som helst!
Vad hette din inspekör? Jag har kört upp 4 gånger, alla gånger i Farsta och tyckte också att de var trevliga :):
Ollie 2022-01-20 17:51 ! Citera #
Tack! Och grattis själv! Första tror jag hette John eller Jonny typ, andra hette Pär
Manualstallion 2022-01-20 19:53 ! Citera #
Yes det var per som godkände mig :)
Gäst 2022-01-21 10:38 ! Citera #
Grattis till körkortet!! :D

Du fick faktiskt en av de svårare rutterna där ute i Farsta.

Lättast är rutten där man svänger till höger från Trafikverket. Då åker man direkt ner mot söderut mot Skogås osv.

Åker man vänsterut som du gör hamnar man direkt genom plankorsning hos Fagersjö eller enkelriktade vägar hos Hökarängen.

Jag fick mitt körkort också vid Farsta för lite mer än ett år sen. Också på andra försöket.

Kommer själv ihåg hur mycket jag tränade just på den där plankorsningen vid Fagersjö. Tror jag körde förbi den från båda hållen med trafikskolan kanske till och med 6-7 gånger?

När man kör vid Farsta så tycker jag man bör kört genom de flesta ställen minst en eller två gånger. Det är ett stort område men man kan faktiskt lista ut vart de tänker testa dig på - beroende på om man svänger höger eller vänster från Trafikverket.

Vänster - då är det mycket stadstrafik, plan korsning och eventuellt långsam motorväg tillsammans med bussfil på högra sidan.

Höger - då är det hög fart motorväg + eventuellt vänstersväng landsväg vid Beijer Lissma osv.

Hamnar du hos Trångsund så ska du vara vaksam på hastighet + enkelriktade vägar. Väldigt trånga vägar där som namnet låter. Tänk då på placeringen av bilen.

Värst när det gäller uppkörningen av Farsta tycker jag trots ett år senare att det är fortfarande är Globen-området med dessa förvirrande skyltar + Skarpnäck med vissa vägar endast bussar kan gå in i. Upptäck skyltar så tidigt som du kan så du inte råkar gå in i dessa bussfilarna!


Hamnar du hos Skogås eller Haninge, så grattis! Du fick ditt körkort!
Gäst 2022-01-21 10:44 ! Citera #
Just det ja: glömde att tillägga en Anna viktig detalj

Ska du klara av Farsta så bör du bemästra motorvägen! Vart du än åker så kommer du förr eller senare under provtiden att hamna på 73:an så motorvägen är hjärtat vid Farsta!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest