Start > Körkortsforum > Nervös inför uppkörning i hels…

Nervös inför uppkörning i helsingborg

sadb 2022-01-16 14:49 ! Citera #
Hej!
Har min första uppkörning snart i helsingborg. Har någon av er några tips som man kan tänka på innan uppkörning? Är så nervös, vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig.
Finns det något speciellt man behöver tänka på och vara redo på?
:3
Gäst 2022-01-16 15:03 ! Citera #
Du ska känna dig helt säker på din egna körning. Och även kunna hålla nerverna i schack så att de inte påverkar din körning negativt. Då klarar du det. Många inklusive jag själv kuggar första uppkörningen på grund av hjärnsläpp från nervositeten. Hjärnan fungerar inte som normalt och du kan göra skumma misstag som du aldrig ens tänkt var möjligt innan.

Det bästa är väl att intala dig själv att det är lugnt om du kuggar första för du kan bara köra upp igen och klara det. Att det inte är en ”big deal” liksom. För det är det ju inte heller. Ingen dör ju om du kuggar. ;)
Gäst 2022-01-16 15:43 ! Citera #
Alla hanterar stress olika såklart. För vissa släpper nervositeten efter 5 minuters körning medans andra som kanske inte hanterar prestationsångest lika bra, förblir nervösa under hela uppkörningen. Såpass att det påverkar körningen negativt = kugg ( I was one of them ). Är du till naturen benägen till stress/ångest? Som föregående skrev, så du ska känna dig säker på din körning.
För att minska stressen innan kan du kanske springa ett varv, få upp pulsen och göra dig av med överskottsenergi, det säger dom brukar hjälpa om man har prestationsångest :lol: Skippa kaffet. Ät en banan. Andas rätt. Läs igenom en checklista på alla moment du ska ha stenkoll på under din körning. Ring nån du står nära och få lite pepp om sånt funkar för dig. För min del skulle det inte funka innan en uppkörning. Jag höll den hemlig för alla, så inte en käft visste :lol: Funkade bäst så för mig, slippa andras förväntningar.
Btw, kör du automat eller manuell? Privat eller via trafikskola?
Jag önskar dig lycka till!!
sadb 2022-01-17 14:27 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Du ska känna dig helt säker på din egna körning. Och även kunna hålla nerverna i schack så att de inte påverkar din körning negativt. Då klarar du det. Många inklusive jag själv kuggar första uppkörningen på grund av hjärnsläpp från nervositeten. Hjärnan fungerar inte som normalt och du kan göra skumma misstag som du aldrig ens tänkt var möjligt innan.

Det bästa är väl att intala dig själv att det är lugnt om du kuggar första för du kan bara köra upp igen och klara det. Att det inte är en ”big deal” liksom. För det är det ju inte heller. Ingen dör ju om du kuggar. ;)
Tack så mycket för svar! Jag känner mig rätt så säker i min egna körning, jag är nog bara lite rädd att nervositet ska ta över mig.. det får gå som det går antar jag, det är bara att göra om det om det inte går bra :/
Gäst 2022-01-17 14:30 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Alla hanterar stress olika såklart. För vissa släpper nervositeten efter 5 minuters körning medans andra som kanske inte hanterar prestationsångest lika bra, förblir nervösa under hela uppkörningen. Såpass att det påverkar körningen negativt = kugg ( I was one of them ). Är du till naturen benägen till stress/ångest? Som föregående skrev, så du ska känna dig säker på din körning.
För att minska stressen innan kan du kanske springa ett varv, få upp pulsen och göra dig av med överskottsenergi, det säger dom brukar hjälpa om man har prestationsångest :lol: Skippa kaffet. Ät en banan. Andas rätt. Läs igenom en checklista på alla moment du ska ha stenkoll på under din körning. Ring nån du står nära och få lite pepp om sånt funkar för dig. För min del skulle det inte funka innan en uppkörning. Jag höll den hemlig för alla, så inte en käft visste :lol: Funkade bäst så för mig, slippa andras förväntningar.
Btw, kör du automat eller manuell? Privat eller via trafikskola?
Jag önskar dig lycka till!!
Tack så mycket för svar!
Jag kör automat och har bara kört privat men det har gått bra, jag känner mig väldigt säker på min körning men är bara rädd att jag ska bli för nervös och göra dumma misstag eller om det är något som jag inte har tänk på tidgare som plötsligt dyker upp :/
Får helt enkelt se hur det går
Anonym 2022-06-06 21:02 ! Citera #
Lite sent kanske, men hur gick det och vart körde ni?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest