Start > Körkortsforum > Övergångsställe

Övergångsställe

Gäst 2022-01-14 17:00 ! Citera #
Hur brukar ni göra när ni närmar er ett övergångsställe och det går en person nära vid övergångsstället som inte visar några intentioner att gå över?
Trafikläraren 2022-01-14 19:57 ! Citera #
Jag anpassar farten så att det gångtrafikanten kan gå över om det visar sig att hen vill det. Det gäller att försöka ”läsa” den gåendes tankar.
Gäst 2022-01-15 18:07 ! Citera #
Det är ju ofta rätt svårt att läsa deras tankar
Bort kastad potatis 2022-01-16 07:01 ! Citera #
Som Trafikläraren skrev,kör sakta titta vad personen gör ju närmare du kommer övergångstället.
Gäst 2022-01-17 19:35 ! Citera #
Grejen är ju den att övergångsställen på snabbare vägar typ 50 till exempel, blir lite korrupta eftersom det är svårt att veta om personen ska gå över eller inte om de inte visar det tydligt. Vissa övergångsställen kan komma efter svängar osv, och då kan man ju behöva sakta ner en hel del på kort tid för att sen kanske få reda på att det var i onödan eftersom de visst inte skulle över. Om det inte är tydligt att de ska gå över tycker jag själv inte att man behöver väja för dem förens de är framme och väntar på att gå över. Nu är det ju så att jag givetvis saktar ner och försöker läsa av dem men de känns ju som de vill förvirra en i många fall.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor