Start > Körkortsforum > Hur lång spärrtid

Hur lång spärrtid

Erik 2022-01-16 13:36 ! Citera #
Bort kastad potatis 2022-01-16
Du kommer få 6 månader.så förvänta dig det samt att du kommer få ta om risk 1 o 2an. Det är från transportstyrelesen,du kommer få betala pannkaka till polisen i form av dagsböter bestämt efter din ekonomiska sitaution.
Varför skulle jag få betala dagsböter? Jag ska redan betala 4000kr i böter?
Bort kastad potatis 2022-01-16 14:45 ! Citera #
Det är det som är dagsbötern som du betalar till polisen,det heter dagsböter i ditt fall fick du 133kr/dygn i en månad
Gäst 2022-01-16 18:24 ! Citera #
Om endast fortkörning så böter.

Om kört vårdslöst i samband med detta, och man blir dömd så dagsböter.
Erik 2022-01-16 21:28 ! Citera #
Bort kastad potatis 2022-01-16
Det är det som är dagsbötern som du betalar till polisen,det heter dagsböter i ditt fall fick du 133kr/dygn i en månad
Inte billigt! :lol:
Erik 2022-01-16 21:29 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Om endast fortkörning så böter.

Om kört vårdslöst i samband med detta, och man blir dömd så dagsböter.
Om jag förstår dig rätt så har jag redan fått vanlig böter. Men om de bedömer att jag kört vårdslöst i samband med detta så kan ytterligare böter förekomma?

- Vilka faktorer kan ingå i ”vårdslöst”

Tack
Gäst 2022-01-16 21:35 ! Citera #
Japp. du tolka mitt svar rätt.

om du bara kört för fort och fått böter så är det enda.


om kört för fort OCH
vårdslöst, ex kört mot rött i samband, etc utsatt andra för fara. då böter och dagsböter om du skulle bli dömd. det senare är en rätts process altså.

men som jag fattat detta är att du endast kört för fort. och de rykte kortet på plats. altså endast böter.

no more no less.
Gäst 2022-01-16 21:43 ! Citera #
Jag som skrev.

Straffet blev tydligt nog. körkortet indraget, surt men du har nog hakkat i dig detta rejält och med skämshinken på huvudet.

så hey. resten får du kolla med Transportstyrelsen när du kan söka kk tillstånd osv sedan påbörja reprisen på väg till ta körkort Mark II (altså version 2 andra gången)
Gäst 2022-01-16 21:57 ! Citera #
Erik 2022-01-14
Hej,

Körde 39 km/h för snabbt på motorvägen alltså 149 på 110. Ska inte sitta hitta på massor historier om någon påhittad anledning men kört aldrig snabbt när det är trafikerat eller sätter andra i fara. Vet att det är dumt att köra snabbt.

Är fortfarande under min prövotid och dem tog självklart körkortet. Nu till frågan… hur länge tror ni jag får spärrtid?

Tacksam för svar
Av ren nyfikenhet, no judgement:

Vad fick dig att tycka det var värt risken under prövotid att köra 40 över? Du var inte själv i bilen va? Tänker spontant att du kanske ville impa på någon. Man har läst om flera här vars körkort återkallats pga fortkörning. Jag menar det är inte en billig resa att ta körkort och inte heller lätt för dom flesta heller :lol:

Var det nattetid och dött ute på motorvägen? Lycka till med nästa uppkörning allafall, och hoppas du lärt dig att inte trycka på i onödan :) Även om inga poliser syns till varken märkta eller omärkta så finns en hel del bilar som har dashcams som gärna golar till Transportstyrelsen. Om inte dashcams så mobilkamera är folk duktiga på att plocka fram vid givet tillfälle.

Anyways lycka till, kör försiktigare sen när du fått tillbaka kortet, det är inte värt risken att kortet ryker, och framförallt inte att du råkar orsaka nån olycka för lite adrenalin.
Erik 2022-01-16 23:01 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Jag som skrev.

Straffet blev tydligt nog. körkortet indraget, surt men du har nog hakkat i dig detta rejält och med skämshinken på huvudet.

så hey. resten får du kolla med Transportstyrelsen när du kan söka kk tillstånd osv sedan påbörja reprisen på väg till ta körkort Mark II (altså version 2 andra gången)
Tack så mycket, hoppas allt går snabbt och bra nu!
Erik 2022-01-16 23:06 ! Citera #
Gäst 2022-01-16
Av ren nyfikenhet, no judgement:

Vad fick dig att tycka det var värt risken under prövotid att köra 40 över? Du var inte själv i bilen va? Tänker spontant att du kanske ville impa på någon. Man har läst om flera här vars körkort återkallats pga fortkörning. Jag menar det är inte en billig resa att ta körkort och inte heller lätt för dom flesta heller :lol:

Var det nattetid och dött ute på motorvägen? Lycka till med nästa uppkörning allafall, och hoppas du lärt dig att inte trycka på i onödan :) Även om inga poliser syns till varken märkta eller omärkta så finns en hel del bilar som har dashcams som gärna golar till Transportstyrelsen. Om inte dashcams så mobilkamera är folk duktiga på att plocka fram vid givet tillfälle.

Anyways lycka till, kör försiktigare sen när du fått tillbaka kortet, det är inte värt risken att kortet ryker, och framförallt inte att du råkar orsaka nån olycka för lite adrenalin.
Jag var inte själv i bilen det stämmer. Kan ej ge en bra anledning till att köra snabbt eftersom det inte finns någon.

Till och börja med så trycker jag aldrig extra på gasen när det är trafikerat. Det var natt och i princip dött på motorvägen. Om det är en bil i filen så hamnar jag alltid i en lämplig omkörnings hastighet och blinkar osv.

Jag hade aldrig exempelvis kört fort när det är dåligt väglag, väder eller trafikerat. Men ja nu blir de invänta spärrtid och sen göra om allt. Får hoppas allt går fort bara.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor