Start > Körkortsforum > Utbildningskontroll

Utbildningskontroll

Magnusson091 2022-01-13 09:53 ! Citera #
Hejs!
Ny i forumet men ville bara in och dubbelkolla med fler….

Igår gjorde jag en utbildningskontroll via min körskola. En s.ka ”mini-uppkörning” där jag får köra med en annan person (inte min ordinarie lärare) och som skall bedöma mej i olika situationer osv…

Fick köra allmän körning kombination av parkering. Det skulle vara, citerar henne:

” Parkera på valfritt sätt MEN du skall backa in bredvid en annan bil”

Är det parkera på valfritt sätt ?

Sen följde jag anvisningar till motorvägen pga att jag skulle följa ett mål.

På motorvägen säger hon liknande ;
Avbryter nuvarande mål och kan följa skyltar mot…

Såg att jag då skulle av om ca 500m
solen var ganska stark trotts nedfällt solskydd, därav anpassade jag mej efter sikten.

Poängterar att det låg bilar en bit fram som körde sakta och tände bromsljusen.

Varpå jag undrar ”varför bromsar dem”.

Jag låg ca 85-90km/h, svängde av vid min avfart och körde vidare….

När allt var klart och vi var tillbaka vid skolan gnäller tanten som lekte trafikinspektör att jag kunde köra upp i 110km/h för hon ville se att jag kunde köra om

Poängtera att jag är godkänd i stort sett alla moment inkl omkörning i mörker. Samt att jag tidigare kört om flertal gånger med min ordinarie lärare.

Absolut hon ville se MEN till min fråga :

De pratar ju väldigt mycket om miljötänkande och bedöming samt planering..

Är det miljötänkande att accelerera upp snabbt till 110km, köra om för att sen ta av direkt till höger och bromsa hårt ?

Vad tjänar man på att gasa upp och köra om ? Om man ändå skall av direkt ?

Är det inte en bättre planering och miljötänkande om man ligger kvar en bra avstånd bakom för att man vet att man lika gärna ska svänga av ?

Hade hon velat se omkörning hade hon väl kunnat planera det bättre ? Dvs låtit mej ligga kvar på motorvägen en bit.

Automatiskt hade jag ju då kommit närmare de bilar som låg sakta, gjort ett bra körfältsbyte liksom..

Dessutom poängterade hon att jag gjort allt annat bra, placeringar, körfältsbyten, följa anvisningar, blinkers dv vinkeln osv osv…

Dvs en helhetsbedömning som var inget annat än bra men just att jag körde i 85-90km för att hon ville att jag skulle köra om.

Ingen trafik bakom som jag störde eller hindrade liksom.

Blev ganska upprörd och frågade runt bland några kompisar och päronen , liksom alla på nått sett ifrågasatte henne och menade på att varför ska du gasa upp och köra om, om du ändå vet med dej att du skall av om 500m liksom…

Ville höra med er andra.
Iallafall framfört min frustration till trafikläraren och skolan.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest