Start > Körkortsforum > Jag klarade det tillslut - hop…

Jag klarade det tillslut - hopp, tvivel och att hitta ny uppkörningstid snabbt

Saffransknut 2022-01-11 12:19 ! Citera #
Hej och välkommen till min lilla historiestund. Här kommer jag dela med mig utav min resa till körkort samt förhoppningsvis ge er som är mitt inne i det lite hopp och tips kring kring hur man kan hitta en ny uppkörningstid snabbt om man skulle kugga.

Då kör vi.

Min första test-lektion på körskola var blev sedan februari 2021. Alltså snart ett år sedan. Jag fick åka runt på en parkeringsplats och öva på dragläge och krypkörning. Sedan följde den intensiva ”vilken körskola ska jag välja” stressen. Eftersom att jag är en person med beslutsångest så var bara detta steg ett jobbigt steg att ta. Tillslut så valde jag en skola med bra recensioner, väldigt långt bort från där jag bor. Jag köpte ett stort paket då jag inte hade någon att övningsköra med för tillfället. Genom skolan gjorde jag både riskettan och risktvåan vilket var väldigt skönt att få avklarat. Ganska så snabbt skaffade jag mig även appen ”Ta körkort” och började använda den. :) :) :) Mitt första tips i inlägget blir att skaffa den appen, då jag mycket tack vare den samt egen dedikation klarade teorin på första försöket (med två poängs marginal.......).

Sedan kom sommaren och det blev ett uppehåll från körskolan. Jag övningskörde lite med en familjekompis. När hösten sedan kom så var jag inställd på att få köra upp så snart som möjligt. Men p.ga sjukdom så blev allt förskjutet. Istället tog jag ett till paket på körskolan och fick ett nytt uppkörningsdatum i Järfälla i slutet på november. Vad hände? Jo, jag misslyckades fickparkera två gånger på raken, stannade vid en ”Stopp signal skylt” fastän det var grönt ljus (jag stod alltså helt stilla mitt på en väg, herregud) och lite andra fel. När jag och hon jag körde upp med slutligen parkerade vid Trafikverket så var jag den första med att säga ”Jag förstår verkligen att jag inte har blivit godkänt”. Mycket riktigt så var jag kuggad. Eftersom att körkortet varit mitt livs största projekt och något jag verkligen kämpat för, så kände jag mig väldigt förtvivlad. Jag hade redan lagt mycket pengar på körskola och deras svar på att hitta ny uppkörningstid var ”Gå in på trafikverkets hemsida minst 40 gånger om dagen”. Så ett tag gick jag in där stup i kvarten och letade och letade. Men icke, inga tider, varken i Stockholm eller på andra ställen i landet. Jag var på gränsen till att ge upp och bara tanken på att behöva göra om teoriprovet, ta fler lektioner på körskola, tänka på körkort i min vardag ständigt, gjorde mig väldigt otaggad. Men sen en kväll i soffan, så gick jag in på trafikverkets hemsida.

:) :) :) Här kommer tips nummer två:

Jag hade tidigare endast tittat på de tider som dyker upp automatiskt på Trafikverket, dvs när det står typ ”Första tillgängliga tid är...”. Men vad jag inte förstått, var att det går att klicka tillbaka i kalendern och titta på alla datum som finns innan det datumet som automatiskt dyker upp som ”första tillgängliga tid”. När jag klickade mig in i kalendern och bläddrare till december (och inte tittade i typ Mars som det stod att första tillgängliga tiden var) så fick jag mitt livs chock. DET FANNS EN MASSA TIDER. Främst i: Umeå, Örnsköldsvik, Östersund och även Bollnäs, Söderhamn, Gävle. Så med hjärtat i halsen och med darrande händer (bokstavligt talat, jag trodde verkligen inte att jag skulle få en ny uppkörningstid innan teorin skulle gå ut) så bokade jag snabbt in en tid i Bollnäs, i början på januari. Så: TITTA ORDENTLIGT OCH BLÄDDRA I KALENDERN, LITA INTE PÅ NÄR DET STÅR ”FÖRSTA TILLGÄNGLIGA TID/DATUM” UTAN BLÄDDRA SJÄLVA I KALENDERN OCH VAR ÖPPNA FÖR ATT KÖRA UPP PÅ EN ANNAN PLATS ÄN VAD NI HADE TÄNKT ER).

Nu hade jag äntligen en ny plan. Denna gång försökte jag att undanhålla alla mina planer om ny uppkörning från min familj och mina vänner, för att slippa den där totala antiklimaxen och misslyckandet i att behöva skriva ”Det gick inte så bra, jag kuggade”. Sanningen är dock att jag är som jag är och tillslut så visste de flesta att jag hade fått en ny uppkörningstid, hehe.

Jag övningskörde med min bror privat och köpte även ett paket till på 10 lektioner i en skola nära mig. Tips nummer 4 :) :) :) : Om du känner att du har en del kvar att lära dig och inte har nån att köra med mycket/om det ej funkar med den du kör med: TA KÖRLEKTIONER OM DU KAN OCH INVESTERA I DET, DET ÄR EN ”EN GÅNG I LIVET” GREJ OCH UTGIFT SOM ENDAST KOMMER BETALAS EN GÅNG. Samt: VÄLJ EN SKOLA NÄRA DIG. Det var en sån himla lyx att kunna GÅ till sin trafikskola och inte behöva åka i en timme för att komma fram.

Sedan kom Januari. Skolorna i Bollnäs hade fullbokat, men på vägen upp till Bollnäs på tåget fick jag ett fantastiskt telefonsamtal: De hade en tid till mig samma dag! Så jag fick äran att köra med en jättebra lärare i Bollnäs, som tog mig ut på landsvägen och förklarade tydligt kring högerregeln som råder i staden samt att maxhastigheten är 40 i stan men att man oftast ska köra betydligt lägre hastighet än så. Tips nummer 4 :) :) :) : Försök få tag på några körlektioner i den staden du ska köra upp i om du aldrig varit där tidigare.

Fortsättning följer.
Saffransknut 2022-01-11 21:01 ! Citera #
Här kommer fortsättningen:

Jag stannade i Bollnäs en natt på ett helt underbart vandrarhem. Kvällen innan min uppkörning låg jag och lyssnade på radio i sängen. Det var som att tiden stod lite stilla där och jag fylldes av ett lugn. På natten sov jag dock väldigt oroligt, jag vaknade mellan mina ”vändningar” och tänkte bara på uppkörningen.

Uppkörning 2:
På morgonen när jag vaknade var himlen rosa och det var så vackert ute. Jag hade en positiv känsla i mig, även fast jag försökte förbereda mig mentalt på hur det skulle kännas att kugga och gå runt i 6 timmar i Bollnäs innan tåget hem och känna mig ledsen och misslyckad. TIPS NUMMER 5 :) :) :) : Jag satte på nån sån där ”positiva affirmationer” kring körkort på youtube. Och påväg till Trafikverket lyssnade jag på en peppig låt, som alltid ger mig en känsla av lätthet och ljus. Jag försökte intala mig själv att JAG KAN KÖRA, JAG SER ALLTING RUNT OMKRING MIG, JAG HAR KOLL PÅ HASTIGHETEN OCH REGLERNA RUNT OMKRING...osv.

Väl framme så fick jag en så trevlig instruktör som jag på direkten kände att jag kunde slappna av med (till skillnad från min första). Om någon har frågor kring uppkörningen i Bollnäs så kan jag ge fler tips sen. Men vi körde mot ett specifikt mål, jag fick köra över en järnväg, åka i rondell, byta fil och lite sånt. Plötsligt var vi framme vid Trafikverket igen. Jag kunde inte tro det, det hade ju knappt gått någon lång tid och jag hade inte behövt fickparkera eller göra vänstersväng på landsväg.
Inspektören började med att ta upp hur långsamt jag körde genom järnvägsspåret och att det var totalt onödigt att stanna där då det var så god sikt. ”Fuck” tänkte jag, kuggar jag på det nu?
”Men..jag tänker ändå ge dig kortet”.

Jag blev så så så så glad! Jag svarade att min mamma kommer smälla av när hon hör det här och började t.om fråga honom om han verkligen tyckte att jag skulle få körkortet och om jag inte gjorde några andra fel.

När jag gick ur bilen ringde jag min mamma det första jag gjorde. Och sedan ropade jag ut över Bollnäs att jag har fått körkort. Gick sedan ner till vattnet och det var som en ballong som spruckit. All energi jag lagt in i det här, all oro och tvekan jag haft, all spänning....allt sprack och kvar fanns en trött människa som klarat något som den kämpat för.

Snälla, du som läser detta och har kuggat eller som tvekar på din förmåga att ta körkort. Jag VET hur det känns men ge inte upp nu. DU KOMMER KLARA DET TILLSLUT.

Har ni någon fråga så är det bara att fråga. <3
Manualstallion 2022-01-11 21:23 ! Citera #
Först och främst vill jag säga ett stort grattis!! Åh vad jag känner igen mig i din körkortsresa. Började själv i april 2021 och klarade det i december. Gjorde alla mina 4 uppkörningar I Farsta. känslan är helt obeskrivlig. Precis som dig så ringde jag min mamma det första jag gjorde. Kör försiktigt, vi ses ute på vägarna ;)
Gäst 2022-01-12 09:01 ! Citera #
Stora grattis till er! Har en fråga hur hitta man en vandrarhem i en annan staden?
Saffransknut 2022-01-12 22:42 ! Citera #
Hej på dig. Det jag gjorde var helt enkelt att söka på ”vandrarhem Bollnäs”. Så sök på staden du vill köra upp i samt sök på ”vandrarhem” på Google så lär du hitta ett bra alternativ för dig. I sista hand kan jag rekommendera hemsidan ”airbnb” där privatpersoner hyr ut sina bostäder, alternativt att söka på hotell eller hostel. :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 14:05
4
I dag 13:48
7
I dag 08:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo