Start > Körkortsforum > Lastbil som ligger FÖR NÄRA

Lastbil som ligger FÖR NÄRA

ABC 2022-01-10 09:28 ! Citera #
En lastbil la bara nån meter bakom mig på motorvägen och satte igång sina helljusen när det var mörkt ute bara för att störa mig. Han tyckte nog att jag hade för stort avstånd till fordonet framför mig (vilket jag inte hade). Han höll på så en bra stund, så jag saktade ner, blinkade med bromsljusen och tutade efter en stund. Gjorde jag rätt? Det var is och halt på vägen och hans beteende var uppenbarligen farligt. Borde man ringa polisen i såna situationer?
Gäst 2022-01-10 22:49 ! Citera #
Jag har också erfarenhet av lastbilar som legat för nära i arslet på en ute på motorvägen. Inte kul när man är nybörjare för den delen heller. Min handledare menade att han troligen ville slippa köra om och ”tryckte på” för att jag istället skulle byta fil eller nåt. Vissa är bara @ssholes ute på vägarna och tycker det är underhållande att reta och stressa skiten ur övningskörare.

Vad lastbilens intentioner var bakom dig kan man ju undra över, om personen dessutom signalerade med helljus.
Körde du på vänster körfält (omkörningsfilen) och han kanske ville köra om dig ”lagligt” men inte kunde för att du inte flyttade på dig? Eller höll du dig på höger körfält? Nu skiter ju dom flesta i att göra ”lagliga” omkörningar till vänster om en, men det kunde va en förklaring i det här fallet?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest