Start > Körkortsforum > Flervägsstopp

Flervägsstopp

Gäst 2021-12-24 11:51 ! Citera #
Om det blir min tur att köra vid ett flervägstopp och det kommer en fotgängare på övergångsstället som korsar över vägen jag ska fortsätta på, kan jag då köra och rulla lite saktare framåt tills personen gått över och sen fortsätta köra eller måste jag stå över och låta nån annan köra eftersom jag inte riktigt kan köra rätt över utan måste vänta lite längre?
Gäst 2021-12-24 12:52 ! Citera #
Stå kvar, kör efter den gående har passerat. Du får inte blockera andra i trafiken
Gäst 2021-12-24 13:12 ! Citera #
Även fast jag aldrig behövde stanna och vänta på dem gående, rullade sakta, bilarna om nån vänta fick de vänta några sekunder extra. Spelar det ändå så stor roll?
Gäst 2021-12-24 13:21 ! Citera #
Jag är fullt medveten om att man inte ska blockera andra trafikanter, jag försöker alltid hålla korsningar och övergångsställen öppna när det väl tar stopp. I detta fall var övergångsstället kanske 5-10 meter fram så jag körde och åkte inte upp i hastighet direkt utan höll i rätt låg hastighet för att släppa över gångare på övergångsstället. Jag körde när det var min tur och vi snackar 2-3 sekunder längre tid att åka iväg än i vanliga fall. Jag försöker inte vara störig men jag förstår inte varför det inte är okej.
Gäst 2022-01-30 13:09 ! Citera #
Det beror på, du får inte hindra och störa annan trafik i onödan, bättre att stå kvar

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest