Start > Körkortsforum > Så himla trött - GAD & ta …

Så himla trött - GAD & ta körkort

E 2021-12-24 06:33 ! Citera #
Hejsan.

Jag har GAD (Generaliserat Ångest Syndrom) som även kallas kronisk ångest. På grund av detta syndrom har jag ångest hela tiden, varje dag. Det enda som kan minska denna ångest är medicin, men ibland kan min ångest vara så stark att den ”överröstar” medicinen.

Fem teoriprov och tre totalkatastrofala körprov senare och jag är helt slut. Det känns helt omöjligt att köra upp med min diagnos.

Minsta lilla stressiga situation och jag kan lätt få en ångestattack.

Det känns verkligen inte som att jag är menad att ta körkort, och jag vill inte det heller. Jag kan inte räkna på fingarna hur många gånger jag har brutit ner före, under, och efter körning, även övningskörning.

Det är så mycket tryck i omgivningen, mest från föräldrarna, så det känns som att jag måste fortsätta även fast jag inte vill.
Men sen när jag tänker på hur mycket pengar det blir så vill jag inte att det ska gå till onödan.
Men ärligt talat så här jag nog snart inte råd att fortsätta.

Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Finns det några andra här som har GAD som har fått sitt körkort? Hur gjorde ni? Är det någon annan som känner samma sak?
Manualstallion 2021-12-24 14:19 ! Citera #
Hej, det var tråkigt att höra. Det enda man kan göra är att ta nya tag och fortsätta kämpa tills det sitter. Kanske du inte är redo att vistas i trafiken på egen hand om du får ångest på minsta lilla händelse, det kan ju orsaka trafikfara för dig själv och även för andra. Personligen har jag också blivit stressad på uppkörningen, men jag klarade det fjärde gången. Den gången småpratade jag lite med inspektören som ställde lite frågor vilket fick nerverna att släppa lite. Kanske du ska göra det nästa gång? Så det inte känns som ett prov utan snarare som att du skjutsar en vän.
T 2021-12-26 19:20 ! Citera #
Låter som en jobbig situation. Några tankar.

Alla måste inte köra bil. Det är en relativt farlig aktivitet, även så för en nykter och alert människa med god fingerfärdighet, som med tiden kommer att bli mer komplicerad med lagbegränsningar och restriktioner och till slut (tänk ca 2050) olaglig. Detta då en dator kommer köra mycket bättre.

Givet att du ändå vill ta körkort, är det kanske lättare att ta det ett steg i taget och träna och köra upp med automatlåda först?
Människor med GAD och andra ångestsyndrom brukar vara känsliga för sinnesintryck och mycket som pågår samtidigt. Slipper man växelspaken och bara kan koncentrera på körning blir ett intrycksmoment väck.

Kanske ligger en hel del av problemet i allt som händer runt dig, inte bara bilkörningen i sig? Eventuellt kanske provångest också ställer till? Shoppa runt bland trafiskolor och provställen för att hitta nån som tar din problematik väl.

Om du håller på i stad/tätort i nuläget, kan det vara enklare att ta en íntensivkurs ett par veckor på en mindre ort?Går du den vägen är du fortfarande sannolikt en risig förare i intensiv stadstrafik och kommer inte vara säker i den, men det kanske kan vara en bakdörr till att faktiskt få ett körkort och sen öva in mer och mer komplicerade situationer själv?
V 2021-12-27 00:38 ! Citera #
Med tanke på hur mycket tid och pengar du måste ha lagt ned på dina prov verkar det uppenbart att du verkligen vill och har kämpat för körkortet. Jag tycker det låter som att du borde fortsätta, men du får inte heller bränna ut dig.

Kanske kan du prata med en psykolog? Eller ring till några körskolor, beskriv ditt dilemma och så kanske de kan erbjuda dig en trafiklärare som de tror kan stötta dig på bästa sätt. Om du hittar en stöttande och förstående lärare, och kör massor och regelbundet, tror jag definitivt att det är fullt genomförbart.

Det är också himla lätt att känna sig väldigt ensam i på sin körkortsresa efter ett x antal misslyckade uppkörningar. Men det är så många som får köra upp fler gånger. Och dessutom är det så fruktansvärt många som kör illa med körkort och som hamnar i väldigt farliga situationer pga aggressionsproblem, för stora egon etc. Att du lider av diagnostiserad ångest innebär inte att du måste vara en sämre förare än någon annan, men bara att du måste jobba mer och kanske lite annorlunda för att få ditt körkort och vara säker i trafiken. Men jag tycker absolut inte att du ska avsluta din körkortsresa för att du har dina egna utmaningar.

Jag har ingen diagnostiserad ångest, men jag har definitivt haft mycket ångest kopplat till körning. Mycket släppte när jag klarade min tredje uppkörning. Och förstås efter MYCKET mycket körning! För mig hjälpte två saker framförallt. 1) bli expert på alla regler genom inläsning och körerfarenhet. 2) sätta sig i bilen med inställningen ”åh vad kul att få köra en sväng!”. Låter töntigt, men att känna sig kunnig och samtidigt ha lite kul gjorde mycket för ångestdämpandet.

Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest