Start > Körkortsforum > Landsväg vänstersväng

Landsväg vänstersväng

Amin 2021-12-22 02:23 ! Citera #
Hej allihopa!

Det verkar som att vänstersvängen är ett universellt problem...

Så här fick jag lära mig tydligen: Håll koll på backspegeln. Placera dig till vänster om körfältet och blinka vänster. Låt bilen sedan motorbromsa tills du närmar dig svängningen och sedan bromsa in, växla (allt innan själva svängningen) och sväng ut om ingen mötande trafik kommer. Läraren sade att man inte bör bry sig så mycket om bakomvarande trafik.

Här blir det lurigt. Överallt så är det precis tvärtom. Det är just bakomvarande trafik man ska särskilt vara rädd för. Så vad är det som gäller?

Om du har 8 bilar bakom dig och du försöker utföra svängen, där bilarna verkar förstå vad du ska göra och håller sig till höger, ska man utföra svängen? Inte? Varför?

När är det olämpligt att verkligen svänga ut?
Gäst 2021-12-22 09:54 ! Citera #
Skulle du följa ”bry dig inte om bakomvarande bilar” rådet när du ska göra vänstersväng på landsväg momentet under en uppkörning så blir det fetkugg direkt. Särskilt såhär års då det är halt på vägarna. Så ang din fråga ifall du ska utföra en vänstersväng på landsväg i en situation med 8 bilar bakom dig så spelar avståndet, väglag, sikt, ännu mera roll. Finns vägren så du kan göra en avtömmning istället och låta dom passera för att sen göra din vänstersväng? Hur mycket har din handledare lärt dig om det?
Amin 2021-12-22 15:40 ! Citera #
Helt ärligt, inget alls om avtömning. Fick ta reda på det själv.

Tycker det är lite svårt att bedöma när det är farligt och inte, när det kommer till denna typ av vänstersväng. Några säger om x antal bilar är bakom, gör ej. Andra säger om bilarna, hur många de än är, uppmärksammar vad du tänker göra, så utför den. Sedan har vi andra faktorer, såsom om det är mörkt, halt osv.

Får lite olika information här.

En annan fråga: om man nu ska utföra en vänstersväng, är det okej att låta bilen rulla tills du kommer till insvängningen? Såklart så ska placeringen, blinkersen och allt annat vara gjort.
Gäst 2021-12-22 16:11 ! Citera #
Så du menar att det är en utbildad trafiklärare som du betalar lektioner för som sagt till dig att du inte ska bry dig så mycket om bakomvarande vid en vänstersväng på landsväg, aka den farligaste svängen man i princip kan göra?
Jag hade förstått om det kom från en handledare som du kör med privat (typ anhörig) som tog sitt körkort för 30 år sen med dålig koll på vissa moment och vikten av den vid tex körning på landsväg/vänstersväng landsväg. Har egen erfarenhet av detta där jag envist fick insistera att dom enligt teorin hade fel när jag försökte köra trafiksäkert enligt ”reglerna” vid moment som vänstersväng på landsväg.

Tycker du ska överväga att byta lärare så du verkligen fixar landsvägskörningen innan det är dags för uppkörning.
Skitmånga har kuggat pga just brister i landsvägskörning. Jag själv inkluderad :lol:
Det andra du undrade över får nån som kör manuellt som dig svara på :)

Sen råder jag dig att söka på ”vänstersväng landsväg” på youtube. Där finns en hel del att titta på och lära sig av. Rekommenderar Sunne trafikskola s videor och ”Ta körkort”s videor. .
Amin 2021-12-23 15:28 ! Citera #
Haha, jag lovar att det var en utbildad lärare som sa det! Specifikt från Mårtenssons trafikskola!

Jag har tittat på vänstersvängar, men jag är den snubben som verkligen vill ha alla detaljer. Allt man säger är bara ”håll koll på trafiken bakom dig”. Okej, och sen? Hur bör man agera i vissa situationer? Om det är bilar bakom dig, betyder det automatiskt att man ska avbryta svängen, eller ska man se till att de bakomvarande bilarna förstår vad du gör och kör till höger om dig för att fortsätta?

Förlåt om mina frågor blir mycket....
Svar 2022-01-03 16:47 ! Citera #
Jag tycker också att det är svårt att göra den bedömningen ibland, för det finns egentligen inget helt rätt och fel svar på exakt vilka situationer man kan göra en vänstersväng på landsväg i: Det är upp till dig att göra bedömningen i den enskilda situationen och se till att alla i trafiken är i säkerhet när du genomför svängen.

Är det en enda stor lastbil strax bakom dig - avbryt svängen - tänk om någon kör om lastbilen medans du svänger?
Är det flera bilar bakom dig? Ja, det beror på. Kan du vara helt säker att ingen av bilarna kommer att köra om? Är det bilar framför dig också? Hur är sikten framåt? Hur är sikten bakåt? Är det en sväng eller ett backrön framför eller bakom till exempel som stör din eller andra bilars sikt? Hur är vädret? Hur långt bakom dig är bilarna?
Amin 2022-01-13 19:35 ! Citera #
Svar 2022-01-03
Jag tycker också att det är svårt att göra den bedömningen ibland, för det finns egentligen inget helt rätt och fel svar på exakt vilka situationer man kan göra en vänstersväng på landsväg i: Det är upp till dig att göra bedömningen i den enskilda situationen och se till att alla i trafiken är i säkerhet när du genomför svängen.

Är det en enda stor lastbil strax bakom dig - avbryt svängen - tänk om någon kör om lastbilen medans du svänger?
Är det flera bilar bakom dig? Ja, det beror på. Kan du vara helt säker att ingen av bilarna kommer att köra om? Är det bilar framför dig också? Hur är sikten framåt? Hur är sikten bakåt? Är det en sväng eller ett backrön framför eller bakom till exempel som stör din eller andra bilars sikt? Hur är vädret? Hur långt bakom dig är bilarna?
Hmm, bra poäng. Men det som gör det ännu klurigare är när man ska ta svängen. Tänk dig detta: det är natt och man kan inte riktigt se, hur kan man ta reda på när man bör svänga innan det blir för sent?

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov