Start > Körkortsforum > Korsning

Korsning

98an 2021-12-16 23:57 ! Citera #
I min stad finns en korsning med trafikljus där stopplinjen börjar ungefär 2 meter innan trafikljuset. Har bara gjort vänstersväng i den korsningen, och vid två tillfällen har det hänt att jag börjar krypköra när 1-2 bilar är framför mig, men jag har inte hunnit passera trafikljuset innan det slagit om till rött. Har därmed stannat precis innan trafikljuset, men då har jag redan passerat stopplinjen eftersom den börjar en bit innan trafikljuset. Är det OK att stanna innan trafikljuset om det slår om till rött fastän jag passerat stopplinjen (förstår att jag inte kan köra ut när det slagit om till rött), men är fortfarande osäker på om jag gör något fel? Detta hände bland annat på min uppkörning (vilken jag kuggade) och jag funderar om jag bland annat gjorde fel vid det tillfället under uppkörningen.
Gäst 2021-12-17 06:56 ! Citera #
Egentligen är det ju fel… på samma sätt som du stannar vid stoppstrecket vid stoppplikt så stannar man bakom linjen vid trafikljus om det är rött. Kanske finns en bakomliggande anledning till placeringen av strecket. Förstod inte din text speciellt mycket men skillnaden för att hinna eller inte är väl inte de metrarna du står längre fram i korsningen? Är det så dålig cykel på trafikljuset?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 11:30
8
I dag 11:04
7
I dag 10:36
7
I dag 10:01
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov