Start > Körkortsforum > Hur funkar denna 4-vägs korsni…

Hur funkar denna 4-vägs korsningen?

Gäst 2021-12-14 11:36 ! Citera #
https://maps.app.goo.gl/H2FU91juCrqxQwyj9

Har hört att högerregeln gäller här för allihopa..

Ibland ser jag bilar släppa förbi bilar från höger, men ibland från samma väg så väljer dem att gasa även om det finns bilar till höger
Upp 2021-12-14 12:59 ! Citera #
Det är två huvudleder som korsar varandra. Man har då bestämt att Ärentunavägen är ”mindre viktig” och därför ska ha väjningsplikt i korsningen.

Högerregeln gäller alltså inte. Det är trafik på Ärentunavägen som har väjningsplikt.

Det är enligt mig ganska tydligt vad som gäller om man klickar runt i Google Maps:

Tydlig väjningsplikt:
https://goo.gl/maps/yNQ5WkR6MvCeb5LK9

Också tydlig väjningsplikt:
https://goo.gl/maps/xmXidRNMNUcU2LYx8
Gäst 2021-12-14 13:19 ! Citera #
Som föregående redan skrivit.

Nix, ingen högerregel i den korsningen, vilket är tydligt skyltat.

De som kommer körande på Ärentunavägen har väjnings plikt korsningen Kilsgärdesvägen.
Gäst 2021-12-14 13:24 ! Citera #
Gäst 2021-12-14
Som föregående redan skrivit.

Nix, ingen högerregel i den korsningen, vilket är tydligt skyltat.

De som kommer körande på Ärentunavägen har väjnings plikt korsningen Kilsgärdesvägen.
Om jag kör på huvudled har jag som ansvar att titta vad dem andra har föe skyltar? Jag brukar vanligtvist bara fokusera på min väg. Om jag inte har fel så brukar det vara en huvudledsskylt efter korsningen så att man vet att man är på huvudled? Ser ingen iallafall
Gäst 2021-12-14 13:27 ! Citera #
Det händer ofta att när jag är på ärentunavägen och ska svänga höger så stannar bilarna från vänster som ska rakt. Så alltså ska jag stanna för allihopa? Bortsett från mötande trafik om jag ska rakt men del t.ex vänster?
Upp 2021-12-14 13:29 ! Citera #
Gäst 2021-12-14
Om jag kör på huvudled har jag som ansvar att titta vad dem andra har föe skyltar? Jag brukar vanligtvist bara fokusera på min väg. Om jag inte har fel så brukar det vara en huvudledsskylt efter korsningen så att man vet att man är på huvudled? Ser ingen iallafall
Nej, men du behöver ju inte titta på andras skyltar? Om du kör på en huvudled kan du anta att övriga har väjningsplikt om inget annat sägs. Detta fungerar utmärkt i denna situation.

Det är inget krav att sätta en huvudledsskylt efter korsningen. Du är skyldig att veta att du kör på en huvudled. Om du går lite längre fram på båda vägarna i Google Maps, så finns det huvudledsskyltar.

Passerar du en skylt med huvudled upphör innan korsningen? Nej, alltså gäller huvudleden.
2col4scol 2021-12-15 20:18 ! Citera #
Gäst 2021-12-14
Det händer ofta att när jag är på ärentunavägen och ska svänga höger så stannar bilarna från vänster som ska rakt. Så alltså ska jag stanna för allihopa? Bortsett från mötande trafik om jag ska rakt men del t.ex vänster?
Gör som alltid vid missförstånd – var försiktig. Vägrar den andra att köra, så kan du köra. Du har tydligt visat din avsikt att väja, men du kan inte förväntas stå kvar och vänta till dödagar.

Förslag på förbättring vid platsen: bygg en cirkulationsplats. Korsande huvudleder känns lite 1900-tal…
Gäst 2022-01-06 11:54 ! Citera #
Huvudledsskylt ingår i gruppen väjningsmärken.
Men hade du kollat lite noggrannare på vad skyltar faktiskt heter så är en röd ram, gul insida triangel som pekar neråt ”Väjningsplikt”.

Ser du inte det? :?

Väjningsplikt!
Plikt:
skyldighet att utföra, eller låta bli att utföra, en viss handling
;)
Du ska följa såna skyltar före Huvudledsskylt om dom finns. Huvudledsmärkning talar om för andra att dom har väjningsplikt när dom ska köra in på huvudleden. Därav har du svaret till hur du ska köra i denna korsning nästa gång.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest