Start > Körkortsforum > Instruktör motsäger körkortsbo…

Instruktör motsäger körkortsboken?

Bolin 2021-12-12 21:37 ! Citera #
V 2021-12-12
Jag har lärt mig av flertalet trafiklärare, böcker, hemsidor etc att det är bra att blinka i god tid på avfart samt påfart. Om du kör på en påfart så ser du nästan alltid en skylt som visar att påfarten/körfältet upphör (mergar med motorvägen), då vet du ju att du alldeles strax kommer behöva byta körfält. Är det ingen sådan skylt blir ju ofta påfarten ett eget körfält på motorvägen och då är ju blinkningen onödig.

Sen är det väl alltid heldragen linje när påfarten dyker upp på motorvägen. Du får/skall blinka längs en heldragen linje, eftersom du indikerar att du kommer byta körfält när den heldragna linjen upphör. Det gör det lättare för dig och för andra trafikanter att synka körningen utan stress.

Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.

Sen tycker jag det är rätt löjligt att bli kuggad på att man kör för långsamt på 50-väg om det är diverse vägarbete, mörkt etc. DU gör ju en samlad bedömning utifrån flera faktorer hur snabbt du borde köra.

Sen var ju inte jag med på din uppkörning. Trafikinspektören kanske tyckte det var uppenbart hur lite hinder det fanns som motiverade 30-körningen, och kanske tog det som ett tecken på att du inte förstod skyltningen eller hur snabbt du faktiskt fick och kunde köra. Det kuggade jag på en gång för längesen
Vi är alla olika. Om någon blinkar ”i god tid” vid heldraget, utgår jag från att personen avser att (otillåtet) korsa den heldragna linjen och köra in framför mig.

Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.

Du missar min poäng. Vid avfart finns det ingen ”lucka” mellan bilar att köra in i, därför håller jag med dig om att det är lämpligt att blinka 250m innan avfarten. Vid en påfart däremot, ska du ofta välja en ”lucka” mellan bilar. Därav hävdar jag att man ska avstå blinkers tills dess att man är redo att visa vilken ”lucka” man vill köra in i.
annan 2021-12-12 22:59 ! Citera #
Bolin 2021-12-12
Vi är alla olika. Om någon blinkar ”i god tid” vid heldraget, utgår jag från att personen avser att (otillåtet) korsa den heldragna linjen och köra in framför mig.

Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.

Du missar min poäng. Vid avfart finns det ingen ”lucka” mellan bilar att köra in i, därför håller jag med dig om att det är lämpligt att blinka 250m innan avfarten. Vid en påfart däremot, ska du ofta välja en ”lucka” mellan bilar. Därav hävdar jag att man ska avstå blinkers tills dess att man är redo att visa vilken ”lucka” man vill köra in i.
Tror ändå de ganska sunt tänk du har, finns för mke idioter i trafiken så inte helt orimligt att tänka som dig tror jag ska börja blinka när ja åker in faktiskt tycker dina poänger varit bra i tråden, dock så motsäger teoriboken dig men de är en annan femma.
AV 2021-12-16 00:23 ! Citera #
Tänk vad gött det vore om folk slutade använda sitt ”sunda” förnuft och bara följde regler och det som lärs ut i trafikskolor. I en absolut överväldigande majoritet av fallen har trafikregler och instruktörer rätt, och lär ut vettiga saker. Sen att folk som Bolin kommer och misstolkar vedertagna signaler och försöker sprida sån godtycklighet och tolkningar är bara värdelöst och onödigt och skapar förvirring hos aspiranter.

Till TS: om du kuggade enbart på ”felanvända” blinkers vid påfart, så tror jag snarare att det var den enda konkreta anledningen som inspektören kunde komma på som motivering för att kugga en uppkörning som i sin helhet inte var övertygande för hen. Kör som du lärt dig, jobba mer på samordningen. Du kan säkert varje enskilt moment, men i helheten kanske upplevs som skakig och osäker. Eller så hade du bara otur och inspektören fick fel bild av dig som förare.
AV 2021-12-16 00:42 ! Citera #
Det är inte alls sunt tänk att blinka precis innan man tänker klämma sig in från påfart. Det visar att man missförstår samspelet vid påfart. Du blinkar för att indikera att du ska in på motorvägen. Bara för att du blinkar så har du inte rätt att placera dig var du vill, och ingen är skyldig att väja för dig. Det är oerhört farligt att tänka ”jag blinkar precis här och nu, så alla måste göra plats åt mig här och nu”. Då samspelar du inte, du bara blinkar och förväntar dig att kunna svänga in.

Jämför med att sätta på blinkers så fort du syns från motorvägen för att indikera avsikt, hela tiden kolla av läget medan du närmar dig streckad linje, uppmärksamma när någon ser dig och lättar på gasen för att ge dig utrymme att köra ut, och först då genomföra manövern.
Prof 2021-12-16 00:48 ! Citera #
AV 2021-12-16
Tänk vad gött det vore om folk slutade använda sitt ”sunda” förnuft och bara följde regler och det som lärs ut i trafikskolor. I en absolut överväldigande majoritet av fallen har trafikregler och instruktörer rätt, och lär ut vettiga saker. Sen att folk som Bolin kommer och misstolkar vedertagna signaler och försöker sprida sån godtycklighet och tolkningar är bara värdelöst och onödigt och skapar förvirring hos aspiranter.

Till TS: om du kuggade enbart på ”felanvända” blinkers vid påfart, så tror jag snarare att det var den enda konkreta anledningen som inspektören kunde komma på som motivering för att kugga en uppkörning som i sin helhet inte var övertygande för hen. Kör som du lärt dig, jobba mer på samordningen. Du kan säkert varje enskilt moment, men i helheten kanske upplevs som skakig och osäker. Eller så hade du bara otur och inspektören fick fel bild av dig som förare.
Ordning i klassen.

Lagen säger:

”Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.”

Ni som blinkar tidigt, ja, ni ger tecken i god tid. Men det är inte tydligt i vilken lucka ni vill köra in i.

Ni som blinkar för att visa i vilken lucka ni vill in i, ja, ni ger tecken otvetydigt. Men luckor måste man ofta vara snabba att köra in i, svår att ge tecken i god tid innan alltså.
AV 2021-12-16 00:58 ! Citera #
Prof 2021-12-16
Ordning i klassen.

Lagen säger:

”Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.”

Ni som blinkar tidigt, ja, ni ger tecken i god tid. Men det är inte tydligt i vilken lucka ni vill köra in i.

Ni som blinkar för att visa i vilken lucka ni vill in i, ja, ni ger tecken otvetydigt. Men luckor måste man ofta vara snabba att köra in i, svår att ge tecken i god tid innan alltså.
Ursäkta mig Prof, men det är feltänk. Du tar inte luckor på motorvägen, du får luckor. Samspel, inte ensidigt val.
Prof 2021-12-16 01:03 ! Citera #
AV 2021-12-16
Ursäkta mig Prof, men det är feltänk. Du tar inte luckor på motorvägen, du får luckor. Samspel, inte ensidigt val.
Vän av ordning undrar, vad hände med trafikskolornas favorit:

Blicken – Pilen – Filen?

Du verkar köra med:

Pilen – Blicken – Filen

Du kastar dig på blinkersspaken för tidigt, därefter tittar du runt i din omgivning.
AV 2021-12-16 09:14 ! Citera #
Prof 2021-12-16
Vän av ordning undrar, vad hände med trafikskolornas favorit:

Blicken – Pilen – Filen?

Du verkar köra med:

Pilen – Blicken – Filen

Du kastar dig på blinkersspaken för tidigt, därefter tittar du runt i din omgivning.
Motorvägspåfart är mer än ett enkelt filbyte. Ha koll på trafiken på motorvägen och börja blinka långt innan du byter fil är vad man lär sig på trafikskolor.

Jag ser det nästan som en tiggarpil. Du kan ju inte alltid räkna med att det finns luckor när du ska ut på motorväg. Du anpassar din fart och blinkar tidigt för att folk på vägen ska se dig och hinna skapa en lucka åt dig. De är skyldiga att hjälpa till när din avsikt är tydlig. Du får ta den första luckan som öppnas åt dig.

Om du tvärtom inte blinkar tidigt, då kör ju folk bara på i samma fart, de kan inte läsa dina tankar och är då inte skyldiga att anpassa sig till dig. Börjar du sedan blinka i sista sekunden och försöker ta en lucka som är kanske för liten eller kanske inte ens ännu finns, då hindrar du trafiken.

Tänk själv, vilket är enklast att lära sig för nybörjare, som är lättast att utföra, som skapar minst fara?
Bolin 2021-12-16 10:56 ! Citera #
AV 2021-12-16
Motorvägspåfart är mer än ett enkelt filbyte. Ha koll på trafiken på motorvägen och börja blinka långt innan du byter fil är vad man lär sig på trafikskolor.

Jag ser det nästan som en tiggarpil. Du kan ju inte alltid räkna med att det finns luckor när du ska ut på motorväg. Du anpassar din fart och blinkar tidigt för att folk på vägen ska se dig och hinna skapa en lucka åt dig. De är skyldiga att hjälpa till när din avsikt är tydlig. Du får ta den första luckan som öppnas åt dig.

Om du tvärtom inte blinkar tidigt, då kör ju folk bara på i samma fart, de kan inte läsa dina tankar och är då inte skyldiga att anpassa sig till dig. Börjar du sedan blinka i sista sekunden och försöker ta en lucka som är kanske för liten eller kanske inte ens ännu finns, då hindrar du trafiken.

Tänk själv, vilket är enklast att lära sig för nybörjare, som är lättast att utföra, som skapar minst fara?
Väldigt passande att avfärda blicken, pilen, filen när det inte passar dina argument. Då är det helt plötsligt något ”mer” och då gäller inte den minnesregeln. Tänk vad gött det vore om folk slutade använda sitt ”sunda” förnuft och bara följde regler och det som lärs ut i trafikskolor. :lol:

Jag tycker att du har fel bild av mig. Du ser mig som en aggressiv förare som vill tvinga in mig luckor och ser blinker som ”flytta dig, jag SKA in”. Så är det absolut inte. Jag ser blinkers som en tiggarpil också, att jag säger ”tack för luckan du skapar, jag blinkar nu för att visa att jag kör in i den och inte fortsätter fram till Volvon, som också skapar en lucka längre fram”. Det är nästa du som är aggressiv. Du blinkar hela tiden och den enda indikationen man får på vilken lucka du tar, är när du svänger in framför bilarna. Du tvingar dig in där du känner för utan att visa din specifika avsikt med blinkers.

Jag medger att blinkers används under en kort tid, men i ”sista sekund” låter inte bra. Jag blinkar tillräckligt länge för att det ska vara säkert. Om jag ser att någon skapar en lucka, då blinkar jag redan när jag är jämsides med den bakre bilen. Då blir det ofta ganska många sekunder blinkers, tillräckligt enligt mig.

Om vi vänder på steken. Om jag kör på motorvägen och ser någon som vill in. Då uppskattar jag blinkers på mitt sätt. Jag tycker att det är säkrare och tydligare. Detta kan du inte ta ifrån mig med dina argument, eftersom min uppfattning av situationen är det som gör situationen säker just där. Inte att du sitter 50 mil bort bakom tangentbordet och talar om att jag har fel och borde skämmas för att ens våga dela min syn i ett forum. Det är jag som skapar luckan och är med på noterna, även om du anser att jag teoretiskt har fel.

Jag tycker att mitt sätt är tydligare och skapar minst fara. Uppenbarligen delar en inspektör min syn också. Kan du hänvisa till en körkortsbok där det uttryckligen står ungefär ”börja blinka väldigt tidigt vid påfart, redan innan du passerat spärrområdet/heldragna linjen”? I min står det bara att man ska blinka i ”god tid”, precis som lagen säger. Jag anser att mitt sätt är i god tid, precis som uppenbarligen en inspektör från Trafikverket tycker. OBS, jag vill inte ha en länk från en random trafikskola på youtube. Vill ha en seriös körkortsbok.

Det sista som jag inte förstår. Om en bil kommer i ett accelerationsfält och inte blinkar, vad sjutton tror du att den ska göra? Det finns inga alternativ på en vanlig påfart, som är det vi talar om: goo.gl/maps/H7D7tVygKiUNBk8KA

Du har ingen aning om den inte blinkar? Du åker helt clueless och ser inte ens bilen om inte blinkers är på? Först när blinkers kommer på, reagerar du ”oj, här kommer en bil i accelerationsfältet som vill köra in, bäst att jag skapar en lucka”?
Gäst 2021-12-16 22:19 ! Citera #
Har läst frågan och det beror på.
Vad hände? Hur nära var bilarna? Vilken hastighet hade bilarna på motorvägen? Vilken hastighet har aspiranten? Fanns det bilar i båda körfälten ute på motorvägen?
Hur blev samspelet? Blev det en farlig situation?

Vi har inga rättigheter, bara skyldigheter i trafiken.
Grundtanken är att anpassa sin hastighet till vad som finns ute på motorvägen och tydligt visa sin avsikt i god tid.
Man kan säga både ja och nej på detta, men man måste sitta i bilen när det händer för att avgöra resultatet

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov