V 2021-12-12
Jag har lärt mig av flertalet trafiklärare, böcker, hemsidor etc att det är bra att blinka i god tid på avfart samt påfart. Om du kör på en påfart så ser du nästan alltid en skylt som visar att påfarten/körfältet upphör (mergar med motorvägen), då vet du ju att du alldeles strax kommer behöva byta körfält. Är det ingen sådan skylt blir ju ofta påfarten ett eget körfält på motorvägen och då är ju blinkningen onödig.
Sen är det väl alltid heldragen linje när påfarten dyker upp på motorvägen. Du får/skall blinka längs en heldragen linje, eftersom du indikerar att du kommer byta körfält när den heldragna linjen upphör. Det gör det lättare för dig och för andra trafikanter att synka körningen utan stress.
Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.
Sen tycker jag det är rätt löjligt att bli kuggad på att man kör för långsamt på 50-väg om det är diverse vägarbete, mörkt etc. DU gör ju en samlad bedömning utifrån flera faktorer hur snabbt du borde köra.
Sen var ju inte jag med på din uppkörning. Trafikinspektören kanske tyckte det var uppenbart hur lite hinder det fanns som motiverade 30-körningen, och kanske tog det som ett tecken på att du inte förstod skyltningen eller hur snabbt du faktiskt fick och kunde köra. Det kuggade jag på en gång för längesen
Sen är det väl alltid heldragen linje när påfarten dyker upp på motorvägen. Du får/skall blinka längs en heldragen linje, eftersom du indikerar att du kommer byta körfält när den heldragna linjen upphör. Det gör det lättare för dig och för andra trafikanter att synka körningen utan stress.
Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.
Sen tycker jag det är rätt löjligt att bli kuggad på att man kör för långsamt på 50-väg om det är diverse vägarbete, mörkt etc. DU gör ju en samlad bedömning utifrån flera faktorer hur snabbt du borde köra.
Sen var ju inte jag med på din uppkörning. Trafikinspektören kanske tyckte det var uppenbart hur lite hinder det fanns som motiverade 30-körningen, och kanske tog det som ett tecken på att du inte förstod skyltningen eller hur snabbt du faktiskt fick och kunde köra. Det kuggade jag på en gång för längesen
Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.
Du missar min poäng. Vid avfart finns det ingen ”lucka” mellan bilar att köra in i, därför håller jag med dig om att det är lämpligt att blinka 250m innan avfarten. Vid en påfart däremot, ska du ofta välja en ”lucka” mellan bilar. Därav hävdar jag att man ska avstå blinkers tills dess att man är redo att visa vilken ”lucka” man vill köra in i.