Instruktör motsäger körkortsboken?
Jag blev nyligen kuggad på min uppkörning. Det var säkert ett korrekt beslut, men jag funderar över vissa saker som instruktören sa.
I protokollet står det att jag blev underkänd på punkten ”teckengivning” och enligt instruktören så blinkade jag FÖR TIDIGT båda gångerna när jag körde på påfarten till motorvägen. Jag har lärt mig i körskolan att man ska börja blinka tidigt på påfarten för att uppmärksamma andra trafikanter om att man är på väg in på motorvägen. Instruktören hade en lång utläggning om att det är farligt att blinka så tidigt och att jag i stället ska vänta med att blinka tills jag hittat min lucka och är redo att byta körfält. Enligt körkortsboken så ska man ”använda blinkers i god tid” vid påfart till motorväg. Jag påpekade för instruktören att bilskolan lärt mig blinka tidigt och han sa då att de lärt mig fel. Har någon annan hört att man kan blinka för tidigt på påfarten? Är detta en fråga som det finns delade uppfattningar om?
En annan sak som denna instruktör sa var att jag körde för långsamt på en 50-väg. Jag valde att köra i 30 eftersom vi passerade skyltar om vägarbete samt skylten ”rekommenderad lägre hastighet 30 km i timmen”. Instruktören sa att det bara var en rekommendation och att jag borde köra 50 på den vägen eftersom den var tillräckligt säker. Det var dessutom mörkt ute då min uppkörning var tidigt på morgonen varför jag bedömde att det kunde vara svårt att se om det var gropar i vägen eller liknande pga vägarbetet. I körkortsboken står det att det är olämpligt att köra fortare än rekommenderad lägre hastighet. Har någon annan hört att det kan vara dåligt att köra enligt rekommenderad lägre hastighet?
Hej, vad tråkigt! jag är ledsen för din skull. Dedär med rekommenderad hastighet är ju hur löjligt som helst! Ta nya tag och blinka lite senare under nästa uppkörning så grejar du dehär!
Mvh
Någon som klarade uppkörningen på fjärde försöket idag
.
Alltså, din uppkörning är ett exempel där jag personligen tycker att du förtjänade att ha blivit godkänd. Like, really?
Man har läst här så många gånger om folk som kört upp och gjort mycket värre tabbar men ändå blivit godkända.
Och även folk som inte tar ansvar för sina egna brister under sin uppkörning och skyller allt på surkärringar/gubbar till inspektörer trots att deras fail troligen var befogat. Av deras egna beskrivningar att döma dvs.
Sen finns det som sagt fall som ditt där man kan tycka att va fan, du förtjänade det ändå. Jag håller tummarna för dig till nästa uppkörning!
Och till dig som skrev innan och klarade det, grattis!!
Tack så mycket
)))))
Hej!
Knepigt att inspektören sa att du inte skulle blinka tidigt...Blinkar man tidigt så berättar man ju för dom som redan är på motorvägen att man vill ut på den. Du kan ju då lättare bli ”hjälpt” ut. Dom som redan kör på motorvägen kan ju sen anpassa fart alternativt körfältsplacering för att hjälpa dig. Sen har du ju självklart ett eget ansvar att tidigt läsa av om du kan smälta in i en lucka eller om du behöver anpassa dig för att ta dig ut säkert.
Värre då med dom som blinkar sent och räknar kallt med att bli insläppta...Det är ju med blinkers vi berättar vad vi vill göra. Teckengivningen ska ju heller inte vara
vilseledande.
Här är ett tydligt och bra exempel
youtu.be/ywuRFsLWHBY
Hej!
Knepigt att inspektören sa att du inte skulle blinka tidigt...Blinkar man tidigt så berättar man ju för dom som redan är på motorvägen att man vill ut på den. Du kan ju då lättare bli ”hjälpt” ut. Dom som redan kör på motorvägen kan ju sen anpassa fart alternativt körfältsplacering för att hjälpa dig. Sen har du ju självklart ett eget ansvar att tidigt läsa av om du kan smälta in i en lucka eller om du behöver anpassa dig för att ta dig ut säkert.
Värre då med dom som blinkar sent och räknar kallt med att bli insläppta...Det är ju med blinkers vi berättar vad vi vill göra. Teckengivningen ska ju heller inte vara
vilseledande.
Fast, tänk efter. Om man är i ett accelerationsfält, vad finns det för alternativ till att köra ut på motorvägen? Svar: inget.
Ingen blir hjälpt av att man börjar blinkar redan när det finns gräsmatta och spärrområde som skiljer motorväg/acc-fält. Jag tycker att man ska blinka lite senare som ett ”nu svänger jag in”. Annars, om man blinkar för tidigt, har man bränt den chansen. Hur signalerar ni som blinkar tidigt att ”sista varningen, nu svänger jag verkligen in”. Ni kan ju inte blinka, för det gör ni ju?
Hej Bolin!
Allt beror ju på situationen. Hur ser påfarten ut. Lång/kort påfart. Syns min teckengivnig från motorvägen? Börjar man blinka redan då man är på påfarten fast man ännu inte ser motorvägen, ja då är det ju för tidigt. För mig är teckengivning både varnande och berättande. Det är heller inte alltid bara en påfart. Kan också vara en kombinerad avfart.
Och åt andra hållet. Köra av från motorväg på avfart. Vem är hjälpt av att jag blinkar om jag tar ner farten på retardationssträckan. Det finns ju bara en väg av...
Rondeller är ju ett hett ämne . Varför bör jag om jag ska till vänster i rondeller, blinka till vänster, för att sen blinka ut mig till höger?
Om jag står på exempelvis på en busshållplats och ska vända runt. Varför ska jag då inte blinka vänster när trafik passerar?
Varför behöver jag inte blinka under tiden jag backar runt gathörn?
Eller som vi frågade en kompis.
- Varför blinkar du inte när du svänger i korsningar?
- Eh vadå? Dom ser väl att jag svänger...
Sorry, nu spetsade jag till det något...
Allt beror ju på situationen. Hur ser påfarten ut. Lång/kort påfart. Syns min teckengivnig från motorvägen? Börjar man blinka redan då man är på påfarten fast man ännu inte ser motorvägen, ja då är det ju för tidigt. För mig är teckengivning både varnande och berättande. Det är heller inte alltid bara en påfart. Kan också vara en kombinerad avfart.
Givetvis menar jag (och förmodligen trådstartaren) en vanlig påfart som 99% ser ut. Om det skulle vara en komplex situation med flera val, tex påfart/avfart på samma, så måste man givetvis ta hänsyn till det. Samma som att man måste ta hänsyn till en polis som vinkar fram vid ett rödljus.
Och åt andra hållet. Köra av från motorväg på avfart. Vem är hjälpt av att jag blinkar om jag tar ner farten på retardationssträckan. Det finns ju bara en väg av...
Förstår inte riktigt. Man blinkar givetvis innan man svänger in på avfarten? Är ju solklart att folk bakom blir hjälpta av det. Annars förutsätter de såklart att man ska stanna kvar på motorvägen.
Rondeller är ju ett hett ämne . Varför bör jag om jag ska till vänster i rondeller, blinka till vänster, för att sen blinka ut mig till höger?
Jag är en vänsterblinkare (och blinka ut höger). Detta för att visa i vilken riktning jag ska. Jag personligen uppskattar mycket om att någon blinkar vänster om den ska runt. Detta eftersom jag då inte behöver tänka ”ska jag chansa på att köra in”. Jag stannar då lugnt, eftersom föraren har signalerat att den ska runt.
Om jag står på exempelvis på en busshållplats och ska vända runt. Varför ska jag då inte blinka vänster när trafik passerar?
Varför behöver jag inte blinka under tiden jag backar runt gathörn?
Eller som vi frågade en kompis.
- Varför blinkar du inte när du svänger i korsningar?
- Eh vadå? Dom ser väl att jag svänger...
Sorry, nu spetsade jag till det något...
Ja, jag är helt på din sida i allt förutom påfarten. Givetvis blinkar man i en korsning för att visa andra att man ska svänga. Känns som att du försöker klumpa ihop mig med folk som aldrig blinkar. Uppenbarligen har jag en inspektör som tycker samma som jag.
Att varna med blinkers är bra, men jag tycker det i detta fall är viktigare att försöka berätta ”jag tänker köra in mellan BMWn och Volvon” istället för att allmänt varna ”jag tänker inte stanna och fika i accelerationsfältet, utan jag tänker faktiskt köra in på motorvägen”.
Ponera att jag kör google maps bilen här: goo.gl/maps/H7D7tVygKiUNBk8KA
Det är så uppenbart att det är en påfart och att bilar som kommer där vill in på motorvägen. Det jag vill veta är var exakt de tänker köra in, före mig? efter mig? Blinkar nån redan vid spärrområdet får jag ingen info om det förrän bilen börjar styra in mig.
Jag har lärt mig av flertalet trafiklärare, böcker, hemsidor etc att det är bra att blinka i god tid på avfart samt påfart. Om du kör på en påfart så ser du nästan alltid en skylt som visar att påfarten/körfältet upphör (mergar med motorvägen), då vet du ju att du alldeles strax kommer behöva byta körfält. Är det ingen sådan skylt blir ju ofta påfarten ett eget körfält på motorvägen och då är ju blinkningen onödig.
Sen är det väl alltid heldragen linje när påfarten dyker upp på motorvägen. Du får/skall blinka längs en heldragen linje, eftersom du indikerar att du kommer byta körfält när den heldragna linjen upphör. Det gör det lättare för dig och för andra trafikanter att synka körningen utan stress.
Det är ju samma logik som när du blinkar ca 250m innan en avfart på motorväg- nej du ska givetvis inte svänga ner i diket men du indikerar att du ska svänga vid nästa möjlighet.
Sen tycker jag det är rätt löjligt att bli kuggad på att man kör för långsamt på 50-väg om det är diverse vägarbete, mörkt etc. DU gör ju en samlad bedömning utifrån flera faktorer hur snabbt du borde köra.
Sen var ju inte jag med på din uppkörning. Trafikinspektören kanske tyckte det var uppenbart hur lite hinder det fanns som motiverade 30-körningen, och kanske tog det som ett tecken på att du inte förstod skyltningen eller hur snabbt du faktiskt fick och kunde köra. Det kuggade jag på en gång för längesen
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget