Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

Gäst 2021-12-07 20:31 ! Citera #
Jag brukar kolla efter luckor när jag kommer mot rondeller och gör allt för att slippa stanna förutom nått olagligt då… när jag kommer mot rondellen har jag ibland svårt att avgöra om bilar ska ut på avfarten vid till vänster om mig eller fortsätta runt och svänga vänster, alltså så dem korsar mig som väntar på att köra in. Jag brukar då sakta ner och ibland gå ner till ettan tills jag är säker på hur de tänker göra. Hindrar jag trafiken för mycket bakom då om jag märker senare att jag hade kunnat köra eftersom den skulle ut till vänster eller är det bra att vänta lite för att se om de ska vänster eller inte? Det blir ju ibland att jag saktar ner i onödan då eftersom de inte skulle vänster, men det visste ju inte jag.
Gäst 2021-12-08 10:53 ! Citera #
Gäst 2021-12-07
Jag brukar kolla efter luckor när jag kommer mot rondeller och gör allt för att slippa stanna förutom nått olagligt då… när jag kommer mot rondellen har jag ibland svårt att avgöra om bilar ska ut på avfarten vid till vänster om mig eller fortsätta runt och svänga vänster, alltså så dem korsar mig som väntar på att köra in. Jag brukar då sakta ner och ibland gå ner till ettan tills jag är säker på hur de tänker göra. Hindrar jag trafiken för mycket bakom då om jag märker senare att jag hade kunnat köra eftersom den skulle ut till vänster eller är det bra att vänta lite för att se om de ska vänster eller inte? Det blir ju ibland att jag saktar ner i onödan då eftersom de inte skulle vänster, men det visste ju inte jag.
Haft lite samma problem men kan rätt bra nu.

Du vet nog att en lucka skapas när en bil i rondellen kör ut på avfarten bredvid dig eftersom dom då blockerar bilarna som vill in från avfarten till vänster om dig.

Om det är bilar i rondellen som du inte vet om de ska ut eller inte (som du beskrivit). Man kan oftast se på deras ”kroppsspråk”. t.ex. om de är tvåfilig rondell så brukar bilar som ska till höger eller rakt fram hålla ytterfilen av rondellen och folk som ska vända eller vänster innerfilen, så om du ser folk i ytterfilen så är det med god sannolikhet att de kommer åka ut.

För enfiliga rondeller gäller nästan samma sak, bilar som vill till höger eller rakt brukar hålla sig till höger i rondellen och folk som vill vänster håller sig vänster i rondellen.

KOLLA NOGA EFTER BLINKERS! alla blinkar inte såklart men att kolla efter blinkers noga medan man kollar efter en lucka är extremt viktigt och hjälper mig till 99%

Så kroppsspråk och blinkers brukar funka, sen finns det alltid idioter som håller ut mot höger sida och ska vända eller att de ser ut som de vill ut men fortsätter ändå. Sånt händer, men det är svårt att förutse såna människor.
Gäst 2021-12-08 13:36 ! Citera #
Som du säger så är vissa otydliga och jag brukar ofta störa på sånna och då brukar jag hellre vänta för att vara säker, det kommer nog med mer erfarenhet det där med att se vart bilarna ska med hjälp av placering. Jag tycker det är svårare i mindre rondeller där alla ligger precis lika i rondellen oavsett vart man ska.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor