Start > Körkortsforum > Rondeller

Rondeller

Gäst 2021-12-07 20:31 ! Citera #
Jag brukar kolla efter luckor när jag kommer mot rondeller och gör allt för att slippa stanna förutom nått olagligt då… när jag kommer mot rondellen har jag ibland svårt att avgöra om bilar ska ut på avfarten vid till vänster om mig eller fortsätta runt och svänga vänster, alltså så dem korsar mig som väntar på att köra in. Jag brukar då sakta ner och ibland gå ner till ettan tills jag är säker på hur de tänker göra. Hindrar jag trafiken för mycket bakom då om jag märker senare att jag hade kunnat köra eftersom den skulle ut till vänster eller är det bra att vänta lite för att se om de ska vänster eller inte? Det blir ju ibland att jag saktar ner i onödan då eftersom de inte skulle vänster, men det visste ju inte jag.
Gäst 2021-12-08 10:53 ! Citera #
Gäst 2021-12-07
Jag brukar kolla efter luckor när jag kommer mot rondeller och gör allt för att slippa stanna förutom nått olagligt då… när jag kommer mot rondellen har jag ibland svårt att avgöra om bilar ska ut på avfarten vid till vänster om mig eller fortsätta runt och svänga vänster, alltså så dem korsar mig som väntar på att köra in. Jag brukar då sakta ner och ibland gå ner till ettan tills jag är säker på hur de tänker göra. Hindrar jag trafiken för mycket bakom då om jag märker senare att jag hade kunnat köra eftersom den skulle ut till vänster eller är det bra att vänta lite för att se om de ska vänster eller inte? Det blir ju ibland att jag saktar ner i onödan då eftersom de inte skulle vänster, men det visste ju inte jag.
Haft lite samma problem men kan rätt bra nu.

Du vet nog att en lucka skapas när en bil i rondellen kör ut på avfarten bredvid dig eftersom dom då blockerar bilarna som vill in från avfarten till vänster om dig.

Om det är bilar i rondellen som du inte vet om de ska ut eller inte (som du beskrivit). Man kan oftast se på deras ”kroppsspråk”. t.ex. om de är tvåfilig rondell så brukar bilar som ska till höger eller rakt fram hålla ytterfilen av rondellen och folk som ska vända eller vänster innerfilen, så om du ser folk i ytterfilen så är det med god sannolikhet att de kommer åka ut.

För enfiliga rondeller gäller nästan samma sak, bilar som vill till höger eller rakt brukar hålla sig till höger i rondellen och folk som vill vänster håller sig vänster i rondellen.

KOLLA NOGA EFTER BLINKERS! alla blinkar inte såklart men att kolla efter blinkers noga medan man kollar efter en lucka är extremt viktigt och hjälper mig till 99%

Så kroppsspråk och blinkers brukar funka, sen finns det alltid idioter som håller ut mot höger sida och ska vända eller att de ser ut som de vill ut men fortsätter ändå. Sånt händer, men det är svårt att förutse såna människor.
Gäst 2021-12-08 13:36 ! Citera #
Som du säger så är vissa otydliga och jag brukar ofta störa på sånna och då brukar jag hellre vänta för att vara säker, det kommer nog med mer erfarenhet det där med att se vart bilarna ska med hjälp av placering. Jag tycker det är svårare i mindre rondeller där alla ligger precis lika i rondellen oavsett vart man ska.
Björn He 2024-05-12 00:41 ! Citera #
När man närmar sig en cirkulationsplats så skall man helst stanna omedelbart infarten till cirkulationen, om man ser ett fordon som redan är inne i cirkulationen före, för att iaktta om fordonet verkligen kommer fortsätta köra i cirkulationen eller inte, innan fortsatt färd, och om fordonet som närmar sig inte har för avsikt att svängbart från cirkulationen utan snarare köra vidare så måste man stanna för att ge det fordonet företräde innan sin fortsatta färd; man får ALDRIG köra in i en cirkulation på ett sätt som kan utgöra fara eller potentiellt trafikfarligt hinder för något fordon redan inne i cirkulationen före, det är ett grovt nybörjarfel att köra in på en cirkulationsplats samtidigt som en fordonsförare inne före just närmar sig som om man själv tror den föraren kommer svänga ut vid den utfart där man själv kommer in från.

Det kanske syns tydligare att en fordonsförare som kommer rakt framifrån vid en rondell planerar en vänstersväng runt rondellen om den redan vid infart till cirkulationen ger tecken om vänstersväng men alla brukar inte ge tecken om vänstersväng vid en rondell och det är ändå inte påbjudet att ge tecken om vänstersväng vid en rondell, utan bara påbjudet att ge tecken i god tid före utfart från cirkulationen, men det är å andra sidan inte heller otillåtet att vid infart till cirkulationen ge tecken till vänster om man planerar att svänga vänster runt rondellen; dock är det upp till en vänstersvängande fordonsförare själv att ge tecken om vänstersväng runt rondellen eller inte, jag brukar själv oftast blinka enbart åt höger i god tid före sväng ut från cirkulationen oavsett om jag gör en vänstersväng runt rondellen eller kör rakt fram förbi rondellen, om jag skall svänga höger, och då ta första utfarten från cirkulationsplatsen, så ser jag oftast till att blinka höger redan vid infarten till cirkulationen, då kan man ha högerblinkern blinkande hela vägen från inkörning till utkörning från cirkulationen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 02:48
3
I går 19:50
34
I går 19:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov