Förbannad
Genomfört 4 körprov och alla har jag misslyckas på. Jag har haft samma inspektör 3 ggr i rad, en surrkäring som har kuggat mig på samma sak tre gånger i rad. Bromsberedskap när man passerar ett stor fordon.
Det här är mentalt belastande men jag vägrar att ge mig vilket jag är osäker på ifall det är ett bra tankesätt i detta sammanhang. Jag orkar inte, men jag måste är hur jag känner med körkortet just nu. Någon som haft en liknade sätt att tänka och lyckas efteråt som vill dela med sig?
Jag vet inte om du trollar men om inte..
Med all respekt: Du menar alltså att du har kuggat för samma sak tre ggr och dessutom med samma inspektör och är nu förbannad eftersom hon var en surkärring som kuggade dig för samma sak, alla tre gångerna?
Spontant tänker jag att du kanske borde tänka annorlunda eftersom du själv säger att du missat att förbättra din bromsberedskap då du enligt dig själv kuggat för det alla tre gånger. Eller jag har missuppfattat dig?
Jag menar, om du dessutom gör ditt prov med samma inspektör, tror du inte att denne kommer uppmärksamma just det momentet något extra eftersom du kuggade på det, dom andra gångerna? För att se om det skett någon förbättring?
Antingen så vägrar du ta ansvar för att du faktiskt har dig själv att skylla eftersom du trots att du vet vad du blivit underkänd för, gjort samma misstag, under en uppkörning med samma inspektör.
ELLER så upplever du att ni har olika uppfattning, och att du faktiskt visst var bromsberedd när du passerade stillastående (stort) fordon? Vilket är det? Isåfall är det en annan sak.
Även om inspektören du hade alla tre gångerna, inte hade dom bästa vibbarna och föll dig i smaken som människa, så bortsett från det, måste du ju veta själv om du faktiskt tagit till dig av kritiken och förbättrat någonting eller inte?
Vare sig du tycker att det är onödigt eller inte att inta bromsberedskap i den situationen, är irrelevant, eftersom under en uppkörning så är det ett av många moment man måste behärska.
Jag önskar dig lycka till, till nästa uppkörning. Fokusera inte på att du tycker hon var en surkärring, utan lägg energin på din egen körning istället och gör inte samma misstag till nästa gång. OM som sagt det är det du menar att du gjorde.
Tänk dig själv vad som kan hända i en sån situation, det är så klart svårt att veta om man inte förstår riskerna. Hinner du stanna om någon går ut framför bilen? Träna på din hastighetsanpassning, avstånd i sidled och bromsberedskap så att du har säkerhetsmarginaler
Rekommenderar dig att köra upp på ett annat ställe då du riskerar att få samma inspektör igen och det får dig att tänka på dina kuggningar istället för körningen.
Tyvärr är det så idag. Jag tror rent ut sagt att dessa inspektörer ljuger helt enkelt. Och det går inte att göra nånting åt saken. Det är nånting som pågår inom Trafikverket som måste utredas. Just nu ser det ut som legaliserad korruption, och har gjort det länge(tillbaka till Vägverket). De måste hålla nån typ av statistik för hur många får körkort per år. Det krävs en seriös utredninga för att reda ut hur dem kuggar folk och vilka metoder de använder, vad deras motivation är etc. Om jag hade blivit kuggad 5 gånger så skulle jag lägga ner att ta körkort i några år iaf och tvingas att åka kollektivt, och jag tror det är exakt den effekten Trafikverket är ute efter, beroende vart man bor i landet. De kan underkänna dig för vad som helst och lagen är på deras sida varje gång med inga undantag. Det tog evigheter att få mitt körkort utan tydliga förklaringar på vad jag gjorde för fel.
Jag tror att anledningen är att du inte förstår.
Du har svårt att bedöma situationer, för det är ingen som har förklarat för dig så att du förstår hur du ska göra, vad som kan hända, vad du är skyldig till att göra osv.
Du skulle behöva hitta en bra trafikskola som kan lära dig.
Tyvärr är det så idag. Jag tror rent ut sagt att dessa inspektörer ljuger helt enkelt. Och det går inte att göra nånting åt saken. Det är nånting som pågår inom Trafikverket som måste utredas. Just nu ser det ut som legaliserad korruption, och har gjort det länge(tillbaka till Vägverket). De måste hålla nån typ av statistik för hur många får körkort per år. Det krävs en seriös utredninga för att reda ut hur dem kuggar folk och vilka metoder de använder, vad deras motivation är etc. Om jag hade blivit kuggad 5 gånger så skulle jag lägga ner att ta körkort i några år iaf och tvingas att åka kollektivt, och jag tror det är exakt den effekten Trafikverket är ute efter, beroende vart man bor i landet. De kan underkänna dig för vad som helst och lagen är på deras sida varje gång med inga undantag. Det tog evigheter att få mitt körkort utan tydliga förklaringar på vad jag gjorde för fel.
Eller så vill de inte släppa ut folk som de anser inte kan köra säkert. Att du klarat ett körprov innebär inte att du är färdig. Det innebär bara att du bedöms vara tillräckligt säker för att övningsköra själv.
Instämmer med föregående som säger att du nog borde ta körlektioner och ta till dig det som du kuggat på. Jag klarade det andra gången och tog till mig det som inspektören sa mitt första prov genom att ta det med min körskolelärare och att åka till de platser jag kuggade på och göra om många gånger privat. Jag letade också nya platser med samma situationer. Kuggar de dig på samma sak kan du ju inte ha tagit till dig det.
Senaste foruminläggen
Rubrik