Start > Körkortsforum > Bromsläckage

Bromsläckage

Gäst 2021-12-04 19:03 ! Citera #
Är det dumt att köra med bromsvätskeläckage trots att jag testat bromsarna och håller koll på nivån på att regelbundet. Bromsarna tar inte annorlunda och jag har testat tvärbromsa utan problem. Nivån rör sig också väldigt sakta.
Gäst 2021-12-04 19:36 ! Citera #
Gäst 2021-12-04
Är det dumt att köra med bromsvätskeläckage trots att jag testat bromsarna och håller koll på nivån på att regelbundet. Bromsarna tar inte annorlunda och jag har testat tvärbromsa utan problem. Nivån rör sig också väldigt sakta.
Du lär nog inte få nåt annat svar än ett ja.

Om det läcker bromsvätska någonstans så är det ju inte rekommenderat att fortsätta köra fordonet, eller iaf köra till en verkstad som kan kolla upp det.

Du får väl tänka hur mycket ditt liv är värt för dig, någon tusenlapp för att fixa det eller att konstant vara lite orolig att det börjar läcka mer utan att du märker och sen funkar inte bromsarna när du behöver dom.
Gäst 2021-12-04 21:04 ! Citera #
Finns väl fortfarande 2-kretssystem?
Gäst 2021-12-04 23:07 ! Citera #
Gäst 2021-12-04
Finns väl fortfarande 2-kretssystem?
2-kretssystem hjälper väl ändå inte om du har slut på bromsvätska? 2-kretssystem är väl ändå bara om 1 krets gått sönder så funkar den andra? Alltså de tar bromsvätska från samma ställe så om allt läcker ut så har du ingen bromsvätska = ingen bromsverkan
Gäst 2021-12-04 23:41 ! Citera #
Hur fungerar 2 kretssystemet då?
Gäst 2021-12-05 00:31 ! Citera #
2-kretssystem från korkortonline:

Tvåkrets bromssystem innebär att fotbromssystemet är indelat i 2 oberoende delar. Går en krets (bromsen till 2 hjul) sönder fungerar den andra kretsen (återstående 2 hjul) som vanligt. Detta ökar säkerheten och finns på alla bilar utom de riktigt gamla.

Dagens bilar har hydrauliska bromsar. Detta innebär att bromskraften förs från pedalen till bromsarna med hjälp av en speciell bromsvätska.
Gäst 2021-12-05 08:30 ! Citera #
Så vad innebär då att en krets är trasig förutom att det läcker?
Gäst 2021-12-05 10:46 ! Citera #
Gäst 2021-12-05
Så vad innebär då att en krets är trasig förutom att det läcker?
Det innebär väl att du inte kan bromsa 2 av hjulen och du lär få upp en bromslampa på instrumentpanelen. Läckaget behöver ju inte betyda att kretsen är sönder, bara att det läcker någonstans och att det skulle kunna bli värre
Gäst 2022-01-10 20:17 ! Citera #
Kan meddela att jag löste det själv och är nu inte en trafikfara, eller rättare sagt är bilen inte en trafikfara länge.

Det blev att byta ett bromsok och sen det har det inte lyst eller känns nå annorlunda.

Det var lite krångligt och jävligt eftersom alla bultar va rostiga och det var min första gång med något bilmekaktigt.
MVH/TS

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov