Start > Körkortsforum > Bussregeln

Bussregeln

Gäst 2021-12-03 08:28 ! Citera #
Ska man panikbromsa och väja när en buss blinkar ut även om den gör det vid ett olämpligt tillfälle. T.ex när man är precis bakom eller vid sidan av den?
Gäst 2021-12-03 16:26 ! Citera #
Panikbromsa är ju aldrig bra. Försök planera i tid istället. Ok, du åker bakom en buss och ligger bakom den, om du ser att folk har gått av bussen och bussen förmodligen kommer blinka ut, sakta ner i stället i tid och låt bussen åka. Försök ”tajma” det. Kör du precis bakom bussen med 20-30 m och den kör in till busshållplatsen då hinner du ju garanterat köra förbi innan bussen blinkar ut.
Gäst 2021-12-03 18:24 ! Citera #
Man svänger vänster ut från mitt kvarter så kör man först i en påfartssträcka innan man kommer ut på vägen, det finns en busshållplats efter kanten där på vägen och är man på påfarten blir det lite skevt på hur man ska göra med bussen. Idag när jag åkte där blinkade den ut när jag var precis bakom fast på påfarten. Jag kan ju inte bromsa ner och väja på påfarten, det jag gjorde var att jag fortsatte längre på påfarten för att komma ut framför bussen på så sätt och inte hindra den lika mycket. Det känns som det bästa jag kunde göra under situationen. Säg till mig om jag har fel.
Björn He 2022-05-08 13:13 ! Citera #
Man behöver väl bara sänka hastigheten i god tid före busshållplatsen och vara beredd att stanna om det krävs för att lämna företräde åt bussen, om den ”plötsligt” ger tecken om start från hållplats. Svårare än så bör det inte vara.
Sen har man i regel bara väjningsplikt mot en buss som ger tecken om start från hållplats på en väg där högsta tillåtna hastigheten är högst 50 km/tim; på en väg där den är HÖGRE ÄN 50 så är det däremot bussföraren som har väjningsplikt.

I ett fall med en hållplatsolycka så blev såvitt jag känner till både bilisten OCH bussföraren misstänkta för brott mot Trafikförordningen; bilisten för att ha missat plikten att lämna företräde åt en buss som startar från hållplats och bussföraren för att ha startat från hållplats utan att iaktta den omsorg och varsamhet som förväntades iakttas för att undvika risk för olycka.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest