Du lär inte kunna gå fri i en sådan situation, nej! Är det en korsning där högerregeln gäller så ska du alltid lämna företräde för fordon från höger. I den situationen du beskriver ska fordonet som kommer framifrån köra först, därefter fordonet från höger och sist ditt fordon.
Om föraren från höger tydligt visar att denne inte tänker köra, kan du kanske köra först - men i så fall kommer ju inte heller någon olycka att inträffa.
Anser du att man måste väja för ett fordon från höger, om den som kommer från höger själv måste väja?
Jag läste i nåt inlägg på nån diskussion om högerregeln att den som kommer från höger har väjningsplikt ÄVEN mot fordon från vänster, med hänsyn till blockeringsregeln, om ett fordon närmar sig från både höger och vänster samtidigt.
Eftersom det är förbjudet enligt blockeringsregeln att onödigtvis blockera körbanan för korsande trafik så måste man, om ett fordon närmar sig både från höger och vänster samtidigt, väja/stanna för att lämna företräde åt BÅDA fordonen innan man kör vidare, för man får ju inte onödigtvis blockera körvägen för fordon vänsterifrån genom att stanna mitt i korsningen för att lämna företräde åt enbart fordon från höger.
Sen bedömer jag också att man inte heller måste lämna företräde åt ett fordon från höger, trots högerregeln, om den som kommer från höger planerar att svänga vänster men inte kan svänga in på sin vänstra korsande väg utan att utgöra onödigt hinder för fordonsförare som har väjningsplikt enligt högerregeln; det går ju faktiskt inte att köra in på den korsande vägen till vänster, utan att onödigtvis hindra fordon från vänster, om det finns något hinder som exempelvis en rad av parkerade bilar, som står i vägen och begränsar framkomligheten, utan i en sån trafiksituation bör den som kommer från höger vara skyldig att stanna innan den kör vidare, för att släppa förbi fordon som kommer från vänster, trots högerregeln.
Annars tycker jag personligen att det är väldigt orealistiskt att ha en trafikregel som högerregeln vid trevägskorsningar, för där borde det hellre vara en separat T-korsningsregel som gäller i bl.a. Storbritannien.
Enligt T-korsningsregeln i Storbritannien (där det är vänstertrafik) så har vid en korsning, där låt oss säga väg A som går rakt fram förgrenar sig till väg B på höger sida i ena färdriktningen, fordonsförare på väg ut från väg B in på väg A väjningsplikt mot fordon på väg A (som om väg A vore en huvudled); om två fordon svänger samtidigt i en trevägskorsning så har (i vänstertrafik) högersvängande fordonsförare väjningsplikt mot vänstersvängande eller - om båda förarna svänger åt höger - väjningsplikt mot det svängande fordonet som närmar sig från vänster (om T-korsningsregeln hade gällt i Sverige med högertrafik så hade det förstås varit spegelvänt: att vänstersvängande fordonsförare har väjningsplikt mot högersvängande - eller mot vänstersvängande fordon som närmar sig från höger om båda svänger åt vänster).