Start > Körkortsforum > Rödljus

Rödljus

Gäst 2021-12-01 18:16 ! Citera #
Jag har hört att man ska fortsätta köra vid gult ljus om man inte har möjligheten att stanna säkert men räknas det som att stanna säkert om man bromsar hårt vid gult. Jag menar inte panikinbromsning utan bara lite hårdare en vanligt. Ska man bromsa relativt hårt eller ska man bara fortsätta köra?
Gäst 2021-12-01 18:42 ! Citera #
Det är ju lite upp till dig om du tror du kan stanna säkert.

Däremot så kan man ge lite riktlinjer. Om du rullar mot ett gult ljus på 20-25 meters avstånd (1-2 sekunder) så borde du stanna in.

Om det slår om till gult precis när du passerar stopplinjen vid ljuset eller precis innan så kan du generellt fortsätta köra, eftersom en hård broms kan få bakomvarande att köra in i dig.
Gäst 2021-12-01 20:11 ! Citera #
Var extra försiktig och planera körningen med bromsberedskap nu när det är halt.
Gäst 2022-01-06 12:59 ! Citera #
Planera, avsökning. Chansa inte.
T.o.m jag, strängaste av alla, lyckades tekniskt sätt köra mot rött en gång (blev rött cirka 4 meter efter att jag passerade gult). Inte det snyggaste alltså.

Tänk på att man ska faktiskt sakta ner och stanna vid gult, om det kan ske säkert. Blir det gult typ 10 meter innan och du ligger i 30 så kör bara. Ligger du dock 50 meter bort så är det bara att bromsa in.

Detta lär du dig av erfarenhet, ut och kör mer. Ta inte onödiga risker.
Gäst 2022-01-06 14:17 ! Citera #
Gäst 2022-01-06
Planera, avsökning. Chansa inte.
T.o.m jag, strängaste av alla, lyckades tekniskt sätt köra mot rött en gång (blev rött cirka 4 meter efter att jag passerade gult). Inte det snyggaste alltså.

Tänk på att man ska faktiskt sakta ner och stanna vid gult, om det kan ske säkert. Blir det gult typ 10 meter innan och du ligger i 30 så kör bara. Ligger du dock 50 meter bort så är det bara att bromsa in.

Detta lär du dig av erfarenhet, ut och kör mer. Ta inte onödiga risker.
Tekniskt sett har du inte kört mot rött, eftersom färgen som är vid stopplinjen innan korsningen är den som gäller, oavsett vad det hinner slå om till när du är i korsningen.

Förmodligen kunde du ha stannat säkert vid gult, vilket i princip är samma sak som att köra mot rött.
Gäst 2022-02-09 13:20 ! Citera #
Gäst 2022-01-06
Tekniskt sett har du inte kört mot rött, eftersom färgen som är vid stopplinjen innan korsningen är den som gäller, oavsett vad det hinner slå om till när du är i korsningen.

Förmodligen kunde du ha stannat säkert vid gult, vilket i princip är samma sak som att köra mot rött.
Tekniskt sett nej, men det är olämpligt i alla fall att befinna sig i början och mitten av en korsning när det är rött.
Detta var ett ”snabbt” trafikljus. Det kan börja bli gult redan 8 sekunder efter grönt ibland.
Att stanna var omöjligt i denna situation.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov