Start > Körkortsforum > Kuggade min första uppkörning …

Kuggade min första uppkörning - söker tips och råd

Saffransknut 2021-12-01 12:17 ! Citera #
Hej allihopa. Jag har haft ett stort mål med detta år och det har varit att ta körkort. Mycket i mitt liv har kretsat kring detta mål, det känns så viktigt och stort för mig att lyckas med det. I måndags hade jag mitt livs första uppkörning i Järfälla och jag kuggade den. Insåg att jag t.ex inte alls är bra på att fickparkera och backa, så har en del kvar att jobba på där. Bör tillägga att mitt teoriprov går ut den 10 januari och jag tittar dagligen på trafikverkets hemsida efter olika uppkörningstider men har ännu inte hittat någon tid innan det....

Hur ska jag göra?

Ska jag satsa på att helt enkelt boka en ny tid längre fram, i februari, kanske i en annan stad? Ta lektioner innan det?
Samtidigt känns det så tråkigt att behöva dra ut på det och göra om teorin igen. Jag vill bara ro i mål. Nu är det snart juletider, jag kan tänka mig att många trafikskolor kommer ha stängt över julen. Känns som att jag ”fastnat” och inte kan se på min situation med klar blick. Jag vill så gärna, men helt ärligt så känns det så hopplöst just nu inombords.

Ni som är i samma situation som mig, som precis kuggat en uppkörning men vill lyckas inom snar framtid: hur går era tankar, hur går er planering framåt? Hur gör ni för att hitta nya tider?

En sista punkt är att jag hittat en hemsida på nätet som heter ”lediga tider” och genom den så ska man tydligen kunna få aviseringar om avbokade tider från trafikverket, rakt i mobilen. Det kostar dock 99 kr och hemsidan verkar mystiskt. Jag undrar om någon av er vet något om denna tjänst, är det rent fuffens?

HOPP till alla er som kämpar (inklusive mig). Herregud vilken glädje det kommer vara dagen vi har körkortet i handen. Jag blev dessutom riktigt snygg på min bild!
Bilförare? 2021-12-01 13:00 ! Citera #
Åhh jag känner igen mig så mycket i din situation. Hade uppkörning nyligen som jag kuggade och till en början fick jag en ny tid av Trafikverket i typ mars (!?) nej tack!
Sen var jag inne ca två gånger varje dag på deras hemsida och sedan helt plötsligt stod det en tid där, men det kommer upp nya tider heeeeela tiden! Folk avbokar sååå mycket nu och de är allt fler och fler som kuggar teori som måste boka om sin uppkörning!!

Så är du inne på trafikverkets hemsida ofta kommer du få en ny tid relativt snart. Jag var inne flera gånger och såg fakstikt flera tider nu bara i början av december, men pga prov i skolan osv (går gymnasiet) kunde jag inte ta dessa tider utan väntade till en tid jag faktiskt ville ha som passade perfekt. Så oroa dig inte, det FINNS tider, iallafall i Farsta. Jag har sett minst 7/8 tider som dykt upp i Farsta nu i december (under bara några dagar). Dvs, det kommer upp nya tider för mig hela tiden (kuggat en gång innan).

(skrev samma sak på ett annat inlägg också):)

LYCKA TILL!!!!
Saffransknut 2021-12-01 14:22 ! Citera #
Bilförare? 2021-12-01
Åhh jag känner igen mig så mycket i din situation. Hade uppkörning nyligen som jag kuggade och till en början fick jag en ny tid av Trafikverket i typ mars (!?) nej tack!
Sen var jag inne ca två gånger varje dag på deras hemsida och sedan helt plötsligt stod det en tid där, men det kommer upp nya tider heeeeela tiden! Folk avbokar sååå mycket nu och de är allt fler och fler som kuggar teori som måste boka om sin uppkörning!!

Så är du inne på trafikverkets hemsida ofta kommer du få en ny tid relativt snart. Jag var inne flera gånger och såg fakstikt flera tider nu bara i början av december, men pga prov i skolan osv (går gymnasiet) kunde jag inte ta dessa tider utan väntade till en tid jag faktiskt ville ha som passade perfekt. Så oroa dig inte, det FINNS tider, iallafall i Farsta. Jag har sett minst 7/8 tider som dykt upp i Farsta nu i december (under bara några dagar). Dvs, det kommer upp nya tider för mig hela tiden (kuggat en gång innan).

(skrev samma sak på ett annat inlägg också):)

LYCKA TILL!!!!
Massa massa tack för ditt svar! Jag tittar varje dag i Farsta men har ännu bara sett tider från mars-månad :/

När tittade du senast och hittade tider? Tittade du under något speciellt klockslag?

Tack igen för ditt svar och all lycka till du med!!!
Bilförare? 2021-12-01 14:53 ! Citera #
Hej!!

Ingen fara! De tider jag har hittat på trafikverkets hemsida hittills har jag screenat på mobilen bara för att spara typ, så kan faktiskt kolla vilka tider det var tiderna las upp.

Söndags 21:59
Måndags 14 och 16
Tisdag 15.00
Idag (onsdag) 06:38 lades 3 (!?) nya tider i december ut

Så det läggs upp nya tider hela tiden och det kan säkert vara mycket mer tider som jag missat, dvs gå in och kolla hela tiden!

Men såhär: Kolla alltid när du vaknar och fredag/lördag/söndagkvällar för då gör folk oftast annat. Sen när du väl hittat en tid måste du vara sjukt snabb så ingen hinner ta tiden!!!

Körde du också upp i Farsta? Vad kuggade du på? :(
Saffransknut 2021-12-01 18:02 ! Citera #
Bilförare? 2021-12-01
Hej!!

Ingen fara! De tider jag har hittat på trafikverkets hemsida hittills har jag screenat på mobilen bara för att spara typ, så kan faktiskt kolla vilka tider det var tiderna las upp.

Söndags 21:59
Måndags 14 och 16
Tisdag 15.00
Idag (onsdag) 06:38 lades 3 (!?) nya tider i december ut

Så det läggs upp nya tider hela tiden och det kan säkert vara mycket mer tider som jag missat, dvs gå in och kolla hela tiden!

Men såhär: Kolla alltid när du vaknar och fredag/lördag/söndagkvällar för då gör folk oftast annat. Sen när du väl hittat en tid måste du vara sjukt snabb så ingen hinner ta tiden!!!

Körde du också upp i Farsta? Vad kuggade du på? :(
Tack snälla igen för ditt svar, jätteschysst att du kollade upp vilka tider det var också. Otroligt ändå att du lyckats hitta så många tider! Jag har liksom kollat massa massa gånger idag och inte hittat en enda. Det måste nog handla om en perfekt tajming eller något. Får i vilket fall inte ge upp nu utan fortsätta leta

Jag kuggade i Järfälla faktiskt. Kuggade på en blandad kompott, så egentligen har jag ju också en del att finslipa. T.ex så var jag brutalt dålig på fickparkeringen. Och sen så lite små grejer som att jag låg bakom en bil som körde alldeles för långsamt på motorvägen och att jag inte bytte fil då, att jag stannade vid en skylt där det stor ”Signal stopp” men missbedömde skylten helt då man bara ska stanna vid den när det är rödljus...tror det var främst det jag kuggade på. Såg inte alla hastighetsskyltar heller och körde för snabbt eller för långsamt vid två tillfällen. Herregud!
Anonym 2021-12-02 18:13 ! Citera #
Hej!

Det låter ju ändå som att du har en hel del att träna på, som du själv nämnde. Om du nu skulle dyka upp en tid i december, känner du att du kommer hinna träna på allt som du behöver? Personligen skulle jag ta en senare tid för att stensäkert veta att jag har tränat tillräckligt, men jag förstår att du inte vill göra om teorin..
M 2021-12-02 23:14 ! Citera #
Hej! Jag hade precis som du som mål att ta kortet under detta år. Först siktade jag på innan sommaren, kuggade 2 gånger. Bokade in några lektioner till på körskolan och en upokörning i augusti. Nervös som fan och kuggade. Teoriprovet gick ut i samma veva så fick göra om det.
Bokade inte in fler lektioner utan istället jagade jag nya tider samtidigt som jag slipade på min körning. Körde mer eller mindre varje dag fram tills nästa uppkörning.

Körde upp igen nu i november och klarade det (manuell). På 4e uppkörningen Har övningskört sporadiskt i ca 2 år, men är en nervös själ och nerverna förstör snabbt för mig. Är inte bra under press! Är en sån person som verkligen behöver känna att jag kan innan jag känner mig tillräckligt säker för att inte låta nerverna ta över.

Med facit i hand så var jag inte redo mina tidigare uppkörningar, mina nerver behövde mer erfarenhet för att känna sig säker. Sista uppkörningen satt körningen i muskelminnet, kroppen skötte bilen och hjärnan kunde fokusera på allt utanför bilen. Jag var lugn och kände att jag hade kontroll.

Ville egentligen mest säga med detta att det inte är kört bara för att man inte fixar det dom första gångerna och att det är ok att det inte blev som du tänkt. Viktigare att när du väl har körkort att du är redo för att vara ute på vägarna.
Har en vän som tog en intensivkurs i somras på 2 veckor (hon hade aldrig kört tidigare) och klarade sin uppkörning (automat) på första uppkörningen. Hon vågar inte köra bil idag pga hon känner inte att hon kan. Så bättre att man faktiskt är redo känner jag (och hon också för den delen).

Har tips dock. Jag kollade upp när teoriprovet i min stad var och kollade uppkörningstider efter dom, många kuggar och behöver boka av sina uppkörningar. Kollade även tidigt på morgonen, av någon anledning dök det ofta upp tider då.

Mina första 3 uppkörningar var kring 14-15 tiden, många bilar ute. Min sista var klockan 10, inte lika många ute på vägarna och det var gött.

Kollade även upp på forum olika rutter folk fått köra upp i min stad och övningskörde utefter dom.

Lycka till!! Du sätter det så småningom!
Saffransknut 2022-01-11 21:05 ! Citera #
Tack för ditt svar, verkligen. Jag klarade faktiskt nyligen min uppkörning och precis som för dig så var det klockan 10. En mycket bra tid verkar det som. Tack återigen för ditt svar <3

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo