Start > Körkortsforum > Fotgängare i bostadsområde

Fotgängare i bostadsområde

Zeth 2021-11-28 17:42 ! Citera #
Filmstaden i Råsunda är ett bostadsområde med tre infartsvägar. Bilförare samsas med gångtrafikanter som vill korsa bilväg, det finns inga markerade övergångsställen. Vissa tar det för givet att inom bostadsområdets gränser har de alltid företräde när en bil korsar deras passage genom gatan.
En kvinna bankade på min bil när jag inte stannade bilen när hon skulle gå över till andra sidan. Vid diskussion påstod hon att inom bostadsområdet har gångtrafikanter alltid företräde.
Jag har sökt men inte lyckats hittat några undantag för gångtrafikanter inom bostadsområde från allmänna trafikregler regler vid passage genom gator. Hade kvinnan rätt? Jag bortser från att hon bankade på min bil.
Gäst 2021-11-28 18:26 ! Citera #
Jag känner bara till att väjningsplikt gäller på parkeringar och i gångfartsområden med tillhörande skylt. I övrigt finns det mig veterligen inga speciella undantag som omfattar hela områden
Rås 2021-12-14 13:23 ! Citera #
Förstår inte vilket område du menar? Hittar detta:

https://goo.gl/maps/bAux1VRsGAy91QYD7

Om du kör på bilvägen, så är det solklart att gående inte har företräde.

Bilvägen är inte ett gångfartsområde eller något av följande: ”På gångbanor, vägar som är avsedda för gående samt i terräng har förare väjningsplikt mot gående.” (Trf)

”Utanför ett övergångsställe får gående korsa vägen endast om det kan ske utan fara eller olägenhet för trafiken.” (Trf)


Gäst säger att man har väjningsplikt mot gående på ”parkeringar”? Det är fel, vad bygger du det på?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo