Start > Körkortsforum > Påfartssträcka ish

Påfartssträcka ish

Gäst 2021-11-25 21:39 ! Citera #
Ut från där jag bor om man ska vänster så finns det ett speciellt körfält man svängen in på som senare tar slut och man måste byta fil som en påfart. Min fråga är om jag måste komma upp till hastighetsbegränsningen innan jag lämnar den. Jag brukar tänka att jag gasar upp till 70 vilket då är vägens hastighet när jag kan garantera att jag hinner före eller blir insläppt av bilen i det andra körfältet. Då menar jag inte att jag kör sakta som attans innan jag blir insläppt utan kanske 50-60 för att kolla noggrant om jag kan komma ut så jag inte behöver bromsa i slutet där min fil tar slut, jag gasar då alltså ut från min fil in i den andra och kommer oftast upp i 70 då om jag inte har sett redan sen innan att det är tomt eller långt till bil bakom. För att ibland bestämmer sig bilar i det andra körfältet om de är tätt in på för att inte sakta ner och släppa in en utan istället gasa förbi. Är mitt resonemang rätt eller fel?
Gäst 2021-11-28 02:28 ! Citera #
Låter vettigt. Jag skulle göra som med påfart på motorväg, exakt hur beror på situationen på vägen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 15:04
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest