Start > Körkortsforum > Kan jag verkligen?

Kan jag verkligen?

Ma 2021-11-25 15:58 ! Citera #
Hej alla övningskörare!
Åh alltså detta med att köra bil är såå jobbigt haha. Det är jättekul, men jag blir också såå nervös innan och jag tycker det är så svårt med cirkulationsplatser, dragläge och så… Känns ibland som att jag aldrig kommer klara det. Körde första gången i september, privat, ca en gång/vecka. Sen nu i november har jag tagit 7 lektioner och har 3 kvar i det paket jag köpt.
Känner ni andra så ibland? Att ni aldrig kommer lyckas?
Gäst 2021-11-25 18:25 ! Citera #
Det kändes för bra för att vara sant… liksom varför skulle jag få lyckas. Ju mer man kör ju men självförtroende får man och ju mindre kommer du tänka att du inte kommer klara det. Alla sa till mig att de var så sjukt nervösa för uppkörningen men när det väl var dags för mig så kände jag att det var dags att ta kortet så
jag nojade inte speciellt mycket, kortet tog jag också på första försöket. Det ända du kan göra innan uppkörningen är att köra så mycket du bara kan, om ni ska nånstans så kör du! Om du känner när du kommer till körprovet att du har gett dig själv så bra chans som möjligt så kommer du förmodligen klara det, om inte… gör om det! Det handlar inte om liv och död, det handlar om en liten plastlapp som du absolut inte har bråttom att få. Det får ta sin tid, lycka till på uppkörningen!
Gäst 2021-11-28 02:33 ! Citera #
Det kan kännas rätt overkligt ända in i det sista, tills du får höra ”godkänd”. Inse att körkortet är i första hand ett tillstånd att fortsätta övningsköra på egen hand. Du ska kunna köra utan fara för dig själv och andra, men som nykläckt körkortsinnehavare är du allt annat än ”färdig”
Jonas 2021-11-28 04:22 ! Citera #
Så här kändes det för mig under min körkortsutbildning (som gjordes i början på det här året):

De 3-4 första lektionerna kändes bra, både under och efter körningen. Jag hade då inte kört bil på ca 10 år (jag övningskörde lite då och då under en 4-års period som slutade för ca 10 år sedan, men tog då inga lektioner och gjorde inget prov eller uppkörning), men tyckte själv att det snabbt kom tillbaka. Det ska sägas att jag körde automat både nu och för 10 år sedan. Även responsen från min lärare var bra.

Men efter de första lektionerna så ökade ju kraven, och ganska snabbt kom känslan ”kan jag verkligen klara det här”. Allt man behöver ha koll på samtidigt. Manövrering och placering fungerade ganska bra, men att ha uppsikt både nära men framför allt långt fram kändes nästan omöjligt.

Det tog ytterligare närmare 10 lektioner innan självförtroendet började smyga sig tillbaka igen. Totalt tog jag ca 45 lektioner (a 70 minuter) innan uppkörningen, som jag klarade på första försöket men nätt och jämt. Det hade kanske kunnat gå med färre om jag hade kunnat övningsköra privat också, men det gick tyvärr inte under den här perioden.

Så ge inte upp - plötsligt en dag så känner du att det vänder!
Ma 2021-11-29 10:21 ! Citera #
Tack så mycket för era svar :) Känns skönt att höra att fler känt som jag. Går bara o väntar nu på att det ska ”klicka” hehe.
Gäst 2021-12-02 20:30 ! Citera #
Kände exakt som dig och jag gjorde min uppkörning idag! Jag håller med ovanstående om att självförtroendet kommer ju mer man kör. Under min körning så försökte jag att vara så positiv som möjligt genom att peppa mig själv och tänka att ”jag kan”. Tränade extra mycket på sånt som jag var osäker på tills det satt ordentligt istället för att undvika det, vilket jag gjorde till en början. Exempelvis var jag livrädd för motorväg men dagarna innan uppkörning avslutade vi oftast körningen hemma med en sväng på motorvägen.
Dessutom är du bara i början på din körning och du har god tid på dig! :)
Ma 2021-12-02 22:21 ! Citera #
Gäst 2021-12-02
Kände exakt som dig och jag gjorde min uppkörning idag! Jag håller med ovanstående om att självförtroendet kommer ju mer man kör. Under min körning så försökte jag att vara så positiv som möjligt genom att peppa mig själv och tänka att ”jag kan”. Tränade extra mycket på sånt som jag var osäker på tills det satt ordentligt istället för att undvika det, vilket jag gjorde till en början. Exempelvis var jag livrädd för motorväg men dagarna innan uppkörning avslutade vi oftast körningen hemma med en sväng på motorvägen.
Dessutom är du bara i början på din körning och du har god tid på dig! :)
Tack snälla för svar! Så skönt som sagt att höra andras liknande erfarenheter. Hur gick uppkörningen? :D
Jag körde motorväg igår första gången, 110km/h! Så kul och läskigt hihi!
Gäst 2021-12-03 16:28 ! Citera #
Uppkörningen gick bra! Vad kul! Fortsätt träna och tro på dig själv så kommer det gå toppen!
Ma 2021-12-03 22:15 ! Citera #
Härligt, bra jobbat! Tack så mycket, det ska jag :)
Gäst 2022-01-06 12:55 ! Citera #
Vill ni gå ett steg längre och verkligen känna att ni förtjänar kortet så ska ni fortsätta reflektera över hur ni kör, plugga mer och sikta på att bli en riktigt bra förare.

Många lägger av och ”slutar” aktivt lära sig om bilkörning efter körkortet, visst får man mera erfarenhet undermedvetet bara genom att köra över tid, men ni kan självklart öka era chanser enormt att komma hem säkert varje gång genom att reflektera över hur du och andra kör.

Stort grattis till er som har tagit det.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest