Start > Körkortsforum > Växel i bostadsområde

Växel i bostadsområde

kud 2010-07-23 17:45 ! Citera #
Säg att man kör i ett bostadområde, med 30 som hastighetsgräns och flera obevakade korsningar (där högerregeln gäller). Vilken växel ska man då välja? Om man väljer 3:ans växel så måste man växla ned igen vid varje korsning eftersom man då måste sakta ned farten för att eventuellt kunna väja. Det blir, som ni förstår, väldigt många upp- och nedväxlingar om man väljer 3:an.

Om man väljer att ligga kvar på 2:ans växel hela tiden, så kommer man snart få klagomål på att man inte kör miljövänligt. Så vilket gäller?
Gäst 2010-07-24 12:18 ! Citera #
Det beror på så mycket mer, finns det farthinder? skymda kurvor? många barn som leker? kör du en lågt eller högt växlad bil?
För att jag ska köra 30 på 3:an i de bilar jag kör så måste det vara hyffsat fritt från hinder (sånär som på korsningar då där man får växla ner), men oftast så finns det allehanda olika fartsäkande aspekter på 30 vägar i bostadsområden så det tenderar att bli 2:a växeln.
lyckorus1 2010-07-25 19:44 ! Citera #
Håller med heande, det beror på många saker. Vi har ett särskilt område i Kalmar med 3 högerregelskorsningar i rad, med dessutom otroligt dålig sikt. Där växlade jag alltid ner till ettan i början och krypkörde (haha) men nu är det ju tvåan som gäller och bromsberedskap. I ett annat område där det är lite mindre korsningar men destomer farthinder, väljer jag att växla upp och ner precis som du beskriver. Det får bli lite körigt, men då känner jag i alla fall att jag har kontroll.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov