Start > Körkortsforum > Fel av mig?

Fel av mig?

Oscar 2021-11-22 17:33 ! Citera #
När skjutsade en polare hem idag så skulle jag släppa av honom efter en huvudled. Han bor på en gata ner från en större väg och jag brukar om det inte är några bilar bakom svänga in tvärs över infarten till hans gata och släppa av honom fort. Idag när jag skulle det var det en bil som skulle vänster in på samma gata och jag ville då att han skulle åka före så jag blinkade höger och saktade ner mycket innan min polares gata så bilen kunde svänga in före mig. Bilen som stod och vänta hade två bilar tätt bakom sig och den förstod inte hinten så jag blinkade på den att den kunde köra först. Detta tyckte min pappa var fel och super farligt när jag berättade det för honom. Håller ni med han?
Gäst 2022-01-06 12:21 ! Citera #
Gör korrekt istället för att flamsa på. :x
Är det denna bild som förklarar hur du kör som?
ibb.co/5rbhCQ1

Anledningen till att bilen som möter dig blir förvirrad är för att den bil som kommer korsa din vägbana måste följa svägningsregeln (du har prioritet i detta scenario), att du dessutom blinkar höger talar om för denna att du faktiskt tänker svänga in på infarten, oavsett hur sakta du kör eller t.o.m stannar. Hur du än vrider och vänder på detta så lurar du dina medtrafikanter, skapar oro och irritation och är dessutom olagligt. Tänk efter lite på vad din bils ”kroppspråk” (placering, tutan, blinkers osv) säger till andra förare.

Att man blinkar höger och stannar är nånting man aldrig ska göra nära en korsning om man avser berätta för folk att du har stannat. Det du säger till andra att ”Här är jag, jag tänker svänga höger i korsningen snart”.

Du kör farligt, gör aldrig om detta, inte ens om du inte har sett några bilar. Kör hellre in på infarten en bit och gör en riktigt u-sväng, saxvändning eller dylikt så du står rakt eller snett åt höger nära vägkanten på infarten beroende på om du ska vänster eller höger senare när du ska köra ut.
Oscar 2022-02-25 16:35 ! Citera #
Gäst 2022-01-06
Gör korrekt istället för att flamsa på. :x
Är det denna bild som förklarar hur du kör som?
ibb.co/5rbhCQ1

Anledningen till att bilen som möter dig blir förvirrad är för att den bil som kommer korsa din vägbana måste följa svägningsregeln (du har prioritet i detta scenario), att du dessutom blinkar höger talar om för denna att du faktiskt tänker svänga in på infarten, oavsett hur sakta du kör eller t.o.m stannar. Hur du än vrider och vänder på detta så lurar du dina medtrafikanter, skapar oro och irritation och är dessutom olagligt. Tänk efter lite på vad din bils ”kroppspråk” (placering, tutan, blinkers osv) säger till andra förare.

Att man blinkar höger och stannar är nånting man aldrig ska göra nära en korsning om man avser berätta för folk att du har stannat. Det du säger till andra att ”Här är jag, jag tänker svänga höger i korsningen snart”.

Du kör farligt, gör aldrig om detta, inte ens om du inte har sett några bilar. Kör hellre in på infarten en bit och gör en riktigt u-sväng, saxvändning eller dylikt så du står rakt eller snett åt höger nära vägkanten på infarten beroende på om du ska vänster eller höger senare när du ska köra ut.
Jo jag har förstått nu i efterhand att det var en rätt klantig lösning, ditt svar dök inte upp i forumet utan man behövde gå in på tråden därför det blev ett sent svar.

Jag är en rätt ny förare och har lärt mig sedan dess. Det hade som du säger varit mycket mer praktisk att bara svänga in på hans gata, anledningen till varför jag inte gjorde det var för att det är väldigt svårt att ta sig ut från den sen, men jag borde ha hittat en annan lösning.

Som du säger är det inget jag tänker göra om
då det bara skapar förvirring och jag har lärt mig av min miss. Alla gör vi nått lite klantigt i trafiken ibland och jag har tagit lärdom av det jag gjorde.
Oscar 2022-02-25 16:41 ! Citera #
Förstår helt klart nu varför det är fel, förstår dock inte hur det är farligt att göra, förstår inte heller hur det skulle vara farligt även om
det inte är några bilar där.
Oscar 2022-02-25 17:23 ! Citera #
Förstår att det är farligt pga av att det kan skicka fel signaler och skapa förvirring, men hur kan det vara farligt när det inte är nån annan bil på vägen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
1
I dag 13:31
1
I dag 11:46
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor