Start > Körkortsforum > Ta Ner Tempo?

Ta Ner Tempo?

D-B-C 2010-07-20 17:45 ! Citera #
Hej, jag behöver ALL tips i världen på hur man tar ner tempot, kuggade första gången på mitt tempo, körskolan har klagat på mitt tempo, dom säger ja har för bårttom tips på hur man får ner tempot?
MickeH 2010-07-26 17:02 ! Citera #
Hej! Försök att börja lägga dig ett par eller några km/h under alla hastighetsgränser, 25 på 30-väg, 45 på 50-väg osv. Försök göra detta till en vana en längre tid.
Det kanske också kan vara nyttigt att faktiskt prova också att åka med som passagerare när någon annan kör lite saktare, så känner du verkligen skillnaden! 5 km skillnad känns. När det känns som att det verkligen går segt och tråkigt i stället för ett skönt najs flyt så ligger du bra till. :) Min grabb körde så på sin uppkörning idag, det gick klockrent! När jag tänker efter så känner jag faktiskt ingen som kuggat på att köra lite för långsamt. (Inte med bil i allafall...)
När du åker iväg, så dra inte så mycket på växlarna, utan växla tidigare. (räknas väl också som bra eco-driving, beroende på vad man har för motor i bilen och vad den tål i form av låga varv.. :)
Vänj dej med att verkligen ta ner farten innan rondeller och tvära svängar. Gå ner på 2:an i rondeller, gå ner på 1:an runt riktigt tvära gathörn i högersvängar. Det fina med detta är också att du verkligen får de marginaler du behöver om det händer något. T.ex. du hinner stanna när du kör in i en rondell och det kommer någon med skygglappar som bara blåser på, och så riskerar du inte att hamna i mötande körfält om du tar ett tvärt gathörn för fort.
Lycka till!
/Micke H.
Gäst 2010-07-26 18:15 ! Citera #
Ta det lugnt är mitt tips. Se till att vara lugn inombords (allert fortfarande förstås). Se till att ha god tid för din körning och som ovanstående skribent skrev - kolla hastighetsmätaren.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo