Start > Körkortsforum > Overtake

Overtake

Gäst 2021-11-19 17:09 ! Citera #
Hur kan man veta om en omkörning man gjorde hindrade mötande?
Gäst 2021-11-20 15:13 ! Citera #
Se det såhär, om du kör om och mötande är långt bort när du svängt tillbaka in i din fil, då har du inte stört dom.

Om dom är någorlunda nära dig så har de med största säkerhet sett din manöver och sänkt farten för att undvika en krock, då har du tekniskt sett stört dom och beroende på hur nära de är så har du skapat en potentiellt farlig situation
Gäst 2021-11-20 15:50 ! Citera #
Vad är långt bort, eller snarare vad är nära om jag svänger tillbaka med 50-60 meters marginal till mötande har jag stört då?
Gäst 2021-11-20 16:37 ! Citera #
Sånt beror ju på hastighet och sånt. Du får väl avgöra själv om du tror du kan genomföra omkörningen säkert. 50-60 meter är väldigt liten marginal i högre hastigheter det är ca 2 sekunder i 90km/h medan det kan vara helt lagom i 50 km/h
Gäst 2021-11-20 17:52 ! Citera #
Jag bara undra eftersom när jag körde om tyckte jag bilen var rätt långt bort när jag var tillbaka på min sida och jag hade nog en marginal på 4-5 sekunder. Anledningen till varför jag fråga om hur man visste om omkörningen hindra var för man inte ser om bilen man möter bromsar. Jag tyckte omkörningen kändes bra men jag vet inte om bilen bromsade för mig även fast jag hade bra marginal.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov