Start > Körkortsforum > Filbyte och Döda vinkeln

Filbyte och Döda vinkeln

Gäst 2021-11-18 12:46 ! Citera #
När är det säkert att byta fil?

T ex om jag i backspegeln ser en bil precis bakom mig (i filen som jag vill byta till), men filen är fri alldeles bredvid mig, dvs inget syns i döda vinkeln, är det fortfarande säkert att byta? Hur vet jag när det är säkert? Finns det något knep, någon tumregel för hur man ska förhålla sig till trafiken bakåt i filen? Finns det enkla knep för att avgöra att man får plats om bilen där bakom är riktigt nära?
Gäst 2021-11-18 15:30 ! Citera #
Vart kör du? Vad är hastighetsgränsen? Kan du accelerera utan att överskrida gränsen för att öka avstånden mellan dig och bakomvarande bil? Är det mycket trafik? Ser du hela bilen ibakom dig i backspegeln? Allt sånt spelar roll vid byte.
Är du ute på en motorväg på 110 och ska byta körfält med en bil nära i baken på dig så vet jag inte om jag skulle göra bytet om ni båda redan är uppe i hastighetsgränsen. Du måste antingen öka eller så måste bakomvarande sänka farten för att öka avståndet mellan er (tillräcklig marginal). Har bilen bakom dig en bil nära bakom sig? Om han nu måste sänka farten något för att öka avståndet till dig.

Jag bara spontant tänker att allt det spelar roll beroende på omständigheterna. Rätta mig om jag har fel somebody.
Gäst 2021-11-18 20:28 ! Citera #
Jag tänkte mest på stadstrafik, situationer där trafiken är tät, hastigheterna låga, främst direkt före och efter korsningar men även flerfiliga rondeller.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest