Start > Körkortsforum > Är detta lagligt/ofarligt?

Är detta lagligt/ofarligt?

Gäst 2021-11-16 16:35 ! Citera #
Får man köra om när man har mötande om fordonet man kör om traktor,bil, EPA etc ligger så pass långt ut i en stor vägren att man får plats mellan den och mittenstrecket eller precis på mittensträcket om man kan konstatera att den kan ligga kvar i vägrenen under den sträcka du kör om?
Gäst 2021-11-16 21:18 ! Citera #
Eller blir det olagligt om man ligger på mittstrecket?
Filen 2021-11-17 11:12 ! Citera #
Jag tror du behöver förtydliga frågan. Vad menar du med mötande? Är det en väg med ett körfält i vardera riktningen? Eller tänker du att det kommer en mötande bil i det motsatta körfältet och du vill köra om, och att du då håller inom ditt körfält? Eller pratar du om heldragen linje? Är det en skylt med omkörningsförbud, gäller väl den, finns olika former av omkörningsförbudskyltar.
Gäst 2021-11-17 14:01 ! Citera #
Mötande i andra riktningen ingen heldragen linje eller skylt som förbjuder. Jag kör om i samma körfält med däcken precis på mittlinjen är det ok att göra.
Guest 2021-11-17 18:39 ! Citera #
Skulle säga att det är väldigt olämpligt att inte ha mer säkerhetsmarginal. Hur vet du att EPAn, bilen, traktorn verkligen kommer ligga kvar i väggrenen?
Gäst 2021-11-17 18:42 ! Citera #
Kollar ju såklart väldigt noggrant om den kan ligga kvar där(om det finns någon anledning till att den ska tillbaka ut på vägen längre fram).Kör inte heller direkt utan avvaktar och ser om den verkligen ska ligga kvar i vägrenen och när jag ser det kör jag om så nära vägens mitt som möjligt för att öka avstånd i sidled.
Filen 2021-11-19 14:24 ! Citera #
Om jag skulle köra, så skulle jag se när det verkar lämpligt med tanke på mötande trafik.
Gäst 2021-11-19 14:43 ! Citera #
Vad menar du?
Gäst 2022-01-06 12:25 ! Citera #
Otydligt, men du ska inte ta onödiga risker, vänta tills den mötande bilen har passerat innan du gör omkörning. Även om EPA traktorn har kört ut i vägrenen och uppenbart tänker släppa förbi dig.

Att göra en omkörning framför mötande fordon på så korta avstånd är livsfarligt, tänk om EPA traktorn svänger ut igen och prejar dig? Då har du nu dödat någon annan och troligtvis gett dig själv en darwin award + traumatiserat ungarna i EPA traktorn, tänk på att deras hjärnor inte är fullt utvecklade så det kan mycket väl hända att dom svänger ut igen utan att kolla döda vinkeln.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 21:48
2
I går 17:58
4
I går 16:59
8
I går 14:16
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov