Nykterhetskontroll
Saken är den att jag länge har undrat hur det går till när polisen stoppar en för nykterhetskontroll. Gör de tecken för att stoppa en eller är det bara meningen att man ska stanna när det är något? Konstig fråga, jag vet, men jag har aldrig sett hur det går till så det vore bra om någon kunde förklara. Och hur går själva kontrollen till, vad säger de? Tacksam för svar!
Polisen har olika sätt att få dig att stanna:
1: Polisen har en fast kontroll och då står det en polis på eller sidan av vägen och ger dig tecken med sin öppna handflata att stanna.
2: En polisbil åker bakom dig och tutar (minst 0,5 sekunder krävs för att sätta igång stopplamporna) så att stopplamporna, växlande mellan rött och blått lyser, framtill på polisbilen. I detta läge skall du så snart du kan på lämpligt ställe köra åt sidan varpå polisbilen följer efter. Oftast sätter polisen på stopplamporna strax innan en p-ficka eller en avtagsväg så att du inte behöver stanna på motorvägen men även det kan hända. Polisbilen visar samtidigt blått ljus bakåt för att varna andra trafikanter så att de kan sakta ned då de passerar.
3: Polisen åker upp jämsides och håller upp en stopp-spade väl synlig för dig (det står STOPP/POLIS på spaden). i detta fall följer du efter polisbilen vart den åker och stannar sedan bakom polisbilens position då den stannat, oftast på en stoppficka.
Stannar man inte på polismans tecken får man böter för att inte ha följt polismans anvisning.
Har blivit stoppad 8 gånger blåsa och visa körkortet har man fåt göra nu väntar man på en 9 gång
Har blivit stoppad 8 gånger blåsa och visa körkortet har man fåt göra nu väntar man på en 9 gång
Varför så många gånger!? Jag har alldrig blivit stoppad en enda gång, har jag tur? Eller har du haft otur?
Man är väl alltid skyldig att stanna när en polis eller annars trafikvakt (med kläder/uniform som tydligt visar att den har behörighet att dirigera trafik) ger tecken med handen som betyder ”Stopp” eller ”Kör in till vägkanten och stanna där”. Någon bilförare fick väl någon gång för sig att försöka köra över en polis som stoppade den för nykterhetskontroll eller något sånt och kör man så så bör man anses ha gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik.
Nykterhetskontroll brukar vara den vanligaste anledningen till stoppande, och då ger kontrollerande polis normalt stopptecken med händerna, annars kan man ju uppmanas att stoppa fordonet genom så kallat stopptecken, som är en form av blinkande fordonsbelysning som växelvis blinkar blått och rött ljus framåt; så fort man ser ett polisfordon bakom sig som visar sådant blinkande ljus så är man skyldig att snarast köra in till högra vägkanten och där stanna, och polisfordonet man stoppats av stannar då också, antingen bakom eller framför dig.
Angående nykterhet så är man skyldig att vara nykter när man övningskör med någon körelev. Om en övningskörningsbil mot förmodan stoppas för nykterhetstest så görs testet både på köreleven och på trafikläraren/övningskörningshandledaren. Så man riskerar alltså att dömas för rattfylleri, om man som handledare övningskör med en elev med alkohol i blodet; under såna omständigheter får man enligt lag inte övningsköra alls, och en körelev får såvitt jag förstår inte heller övningsköra med en trafiklärare eller övningskörningshandledare som inte är rattnykter, och om läraren eller handledaren övningskör med eleven ändå trots onykterhet så gör den sig såvitt jag bedömer skyldig till tillåtande av olovlig körning.
Senaste foruminläggen
Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget